Wat is het verschil tussen een schematische en een natuurgetrouwe tekening?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
17.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op een schematische tekening staan de 'onderdelen' aangegeven en een naruurgetrouwe tekening is zo veel mogelijk in detail.

Antwoorden (4)

Natuurgetrouwe tekening= precies nagetekent mooi ingekleurt details etc
Schematische tekening= zonder kleur en details
Bijv. Een natuurgetrouwe tekning van een plant is zeg maar een soort getekende foto, dus heel precies.
Bijv. Een schematische tekening van een plant is een lijn als stengel en de omvag van de bladeren etc
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een schematische tekening van hoe de elektra lopen in jouw huis zal er veel rustiger en overzichtelijker uitzien dan een natuurgetrouwe weergave van diezelfde elektrische leidingen. In het laatste geval zal alles precies zo moeten worden getekend als in de werkelijkheid, zal de tekening er veel rommeliger uitzien en zullen de verhoudingen moeten kloppen.
Bij een schematische tekening doen die verhoudingen en precieze afmetingen er minder toe en gaat het er bijv. eerder om dat je kunt zien welke stopcontacten op welke groepen zijn aangesloten. Of zo'n schematische tekening nu van boven naar beneden of omgekeerd wordt gemaakt, doet er niet toe.

Ik hoop dat je aan de hand van dit voorbeeld een beetje bent geholpen, want ik weet niet of ik wel helemaal geslaagd ben in mijn uitleg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij een natuurgetrouwe tekening teken je alles tot in de kleinste details, bij een schematische tekening teken je alleen de belangrijkste details en de hoofdlijnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
is met alles de rop en eraan. dus met kleuren en al. en een schematische tekening is in het zwart