Is het mogelijk om de vee-industrie volledig biologisch te maken, zonder dat het millieu daar extra onder lijdt?

Tegenwoordig wordt de vee-industrie (waar dieren voor vlees, vis, zuivelproducten en eieren worden gefokt), gelukkig steeds diervriendelijker (al gaat het langzaam)! Dat is natuurlijk geweldig nieuws! Alleen schijnt het wel een feit dat diervriendelijker voedsel belastender is voor het milieu. Is daar iets tegen te doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Om het gezonder te maken zullen er meer grondstoffen aan te pas moeten komen. Het is daarom ook duurder. De biologische prijs voor vlees is een realistische prijs voor vlees. Tevens handig voor als je op langdurig termijn ook nog wat om je eigen gezondheid geeft.

De huidige vleesindustrie is in zijn algemeen zo uitputtend en vervuilend voor de aarde dat het toch niet veel langer meer zo door kan gaan. Minder of geen vlees eten is nog steeds de beste oplossing. Dat kost echter wilskracht, en om dat te verkrijgen moet je er eerst achter staan, en om er achter te staan moet je eerst het totaalplaatje begrijpen, en het totaalplaatje begrijpen vereist een holistisch wereldbeeld, en een holistisch wereldbeeld verkrijgen vereist interesse in belangen buiten eigen welvaart.

Langzaamaan begint men echter te begrijpen dat als we het economisch belang niet in verband gaan brengen met het ecologisch belang, het ons op ten duur, duur zal komen te staan.

Weet wat je eet, dat is al een goed begin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan heel goed. Nog niet zo lang geleden deden we dat.
Toen waren we jagers verzamelaars.
Met een wereldbevolking van zo'n paar miljoen lukt dat prima.
Maar met 7 miljard lukt dat echt niet.
Reddie
9 jaar geleden
Nee. Zoals je in je vraag al aangeeft is bij biologische veeteelt de druk op de omgeving (het milieu) groter dan bij intensievee veeteelt; er is meer grond, water en voedsel nodig om een gelijke hoeveelheid vlees te poduceen, en alle emissies (methaan, ammoniak, mest) komen direct in de lucht of de bodem terecht.
zolang het aandeel biologisch vlees relatief klein is kan dat weinig kwaad, maar als je straks 9 miljard aardbewoners eten (en een toekomst) wilt geven is het geen optie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is heel goed mogelijk. Biologische veeteelt is *minder* milieubelastend dan regulier als je *alle* factoren meeneemt. Het voedsel voor de reguliere veeteelt komt uit het buitenland en wordt daar met grote milieubelasting geteeld. Dat geeft in Nederland dan minder milieu-effecten maar op globale schaal meer.

Overigens is er geen duurzaam productiesysteem te bedenken om iedereen op Aarde een westerse vleesconsumptie te geven. We zullen dus toemoeten naar een systeem dat milieuvriendelijk is *en* de vleesconsumptie (en de bevolkingsgroei) verminderen.