Kun je alleen in de embryo genetische veranderingen aanbrengen?

Is het mogelijk om bijvoorbeeld genetische modificatie (als de kleur ogen veranderen) aan te brengen tijdens iemands levenscyclus of moet dat echt in de embryonale fase gebeuren?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt mij makkelijker om in 1 cel het DNA te wijzigen, dan in 100 biljoen cellen.

Het beste antwoord

In theorie zouden ook de (volwassen) cellen in je lichaam achteraf nog aangepast kunnen worden. Maar aan 1 aangepaste cel heb je meestal niet zoveel dus je zult ook de andere betrokken cellen aan moeten passen. Dat zijn er al snel zoveel dat het handmatig niet meer te doen is.

Daarom is het bij 1 enkele embryonale cel zoveel makkelijker, omdat na deling de gewijzigde eigenschap mee gedeeld wordt en zich vanzelf door het hele lichaam verspreidt.

Maar stel dat we een medicijn zouden vinden of we zouden in staat zijn een leger nanobotjes in je lichaam kunnen brengen die razendsnel de genetische code van de cellen van je lichaam aan zouden kunnen passen, dan zou je inderdaad de aanleg achteraf nog van blauwe in bruine ogen kunnen veranderen.

Maar voorlopig is dat nog Science-fiction.
Ozewiezewozewiezewallakristallix