De keizerpinguïn en de koningspinguïn zijn de enige soorten pinguïns die geen nest maken. Zij krijgen dan ook maar één jong per jaar, de andere soorten krijgen er meestal twee per jaar.
Deze grootste pinguïnsoorten broeden het enige ei uit op hun poten onder een beschermende huidplooi van de buik.
Alleen het mannetje broedt het ei uit tijdens de ijzige zuidelijke winter (juli-augustus) bij temperaturen van -70 °C en kouder terwijl het vrouwtje naar zee teruggaat om te eten.
SimonV