hebben bacteriën ook zelf een voedingswaarde?

Wij eten dieren en planten, die ons vetten koolhydraten, eiwitten etc geven. Maar kunnen wij ook bacterien zelf eten/verteren? Zo, ja wat is hun voedingswaarde naast hun hulp voor ons in de darmen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Natuurlijk hebben bacteriën ook voedingswaarde, ze bestaan voor een groot deel uit organische verbindingen, eiwitachtige structuren.

De voedingswaarde zal lijken op die van eiwit.

In de praktijk is het echter lastig ze zo te kweken dat het een eetbare hoeveelheid is, en er zijn vele verschillende bacteriën, van goede tot onschuldige en heel schadelijke. Los van de voedingswaarde wil je die laatste niet in grote getalen naar binnen krijgen.

De goede (zoals als bijv de bacterieen die je darmflora oppeppen) worden al gebruikt.

Over smaak valt ook nog te twisten natuurlijk, het is leuk als ze voedingswaarde hebben maar als het vreselijk smaakt zal niemand het eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus nog even als aanvulling, het is een vergissing te denken dat alle bacteriën een hulp zijn voor je darmen, de meeste zijn dat niet, E-coli bijv doet wel iets met je darmen maar niet wat je wilt, je raakt er in het beste geval van aan de diarree, met pech wordt je dodelijk ziek.
9 jaar geleden
De voedingswaarde wordt vooral weergegeven door wat wat ze zelf eten, dit bepaald de energie die ze bevatten.
We eten ze al vaak, zoals yoghurt, kaas, brood, bieren, wijn en andere voedingstoffen die men bereidt door fermentatie en ze zowel nog levend of dood bevatten. Voeding dat blootgesteld wordt aan de lucht bevat eveneens bacteriën, zelfs gebakken vlees dat afkoelt wordt later weer minimaal besmet. Zo zal een potje yoghurt met enorm veel bacteriën ook weer besmet worden door anderen, eens geopend.
In onze mond leven er een 2. 000.000, die we voortdurend mee binnenspelen. De meeste passeren niet levend onze maag en worden gedood door het maagzuur.
Er zijn natuurlijk levende bacteriën die schade kunnen berokkenen in ons lichaam, dus zou men ze kunnen eten als ze dood zijn, echter mogen ze geen gif bevatten.
Langs de andere zijde kunnen we eveneens de eetbare voedingstoffen eten die bacteriën zelf eten, zo maken wij geen omweg.