Hoe komt het dat ik als ik een droom heb en dan wakker wordt meteen even later die droom helemaal vergeten ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ik denk dat er verschillende niveaus (lagen) zijn van bewustzijn. Bij het wakker worden zit je nog in een diepere laag en herinner je de droom. Daarna als je helemaal wakker bent , dan ben je in een ander niveau (laag) terecht gekomen en ervaar je dat de droom, die je gemakkelijk dacht te onthouden, zoek is.
Het zo mooi zijn als je zelf van bewustzijnsniveau zou kunnen wisselen.
Let op het zijn maar theorieën, gebaseerd op ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik vind het ook heel raar. Maar als je je droom erna direct vergeet dan betekent dat je goed geslapen hebt. Slaapwel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dromen zijn een moment opname eigenlijk, sommige dromen kan je de rest van je leven nog herinneren en andere dromen ben je direct weer kwijt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De droom is een exercitie van de geest die een beetje los staat van de werkelijkheid, zodra je wakker bent richt je geest zich op het dagelijkse gebeuren en kan zich moeilijk nog verplaatsen in de vaak absurde realiteit van de droom.
De droom is vaak een metafoor, ze zegt wel iets over de dagelijkse werkelijkheid maar maakt er geen deel van uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dromen zijn een soort flarden die heel vluchtig zijn en ook maar heel kort duren, ook al heb jij het idee dat je een heel verhaal gedroomd hebt.

Je kunt het onthouden van je dromen wel trainen door er heel bewust mee bezig te zijn: leg een opschrijfblokje naast je bed en neem je, voordat je gaat slapen, voor dat je meteen als je wakker wordt opschrijft wat je gedroomd hebt. Na een paar dagen gaat dat steeds beter en kun je steeds beter onthouden wat je gedroomd hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je net wakker word, herinner je meestal je droom nog, maar (meestal) vergeet je hem snel. Ik vermoed simpel gezegd dat dromen de natuurlijke manier zijn om alledaagse dingen te verwerken, en dat dit dan ook niet werkt als je overdag met je dromen blijft rondlopen.