Wat is dit voor boom?

Gisteren zat ik op strand Nulde onder een boom van ca 6 m hoog en zijn bloeiwijze of zaden trokken mijn aandacht. Ik heb geen foto maar zal hem beschrijven. Gladde grijsgroene stam. Ovale getande dofgroene bladeren van een centimeter of 10 à 12. Er hingen allemaal van die staartjes uit aan de einden van de takken en die waren wel 15 cm lang en bezet met allemaal kleine groene zaadjes die om en om zaten. Ze groeiden in een groepje bij elkaar en vormden zo een soort baleinen als van een paraplu zonder stof. Wat is dat voor een boom? Lijkt me helemaal niet Nederlands.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Bijna zeker heb je de tamme kastanje gezien, die bloeit nu met mannelijke en vrouwelijke bloemen.
De man. bloemen zijn lang en dun en hangen als slierten naar beneden.
De kleur is groen geel.
En ze groeien bij elkaar in een losse tros, sierlijk afhangend.

Toegevoegd na 20 minuten:
foto staat op zijn kop en er is maar slechts een bloem zichtbaar, normaal is dit een trosje.
Zitten ze nog in de knop dan lijken het inderdaad sliertjes met om en om zaadjes

Toegevoegd na 41 minuten:
Tweede foto is beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mannelijke geeft dan zeker geen kastanjes hè Ed. Dat is nou toch verdraaid jammer ;-(. Begon me al te verheugen ;-).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee aan die mannelijke lange sliertjes komen geen kastanjes!!
maar de vrouwtjes zitten verscholen tussen het blad, bijna niet te zien en die krijgen wel kastanjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb veel bewondering en waardering voor jouw enorme kennis van planten Ed.