Waarom kan een olifant niet springen?

Olifanten kunnen niet springen. Tijdens mijn reis door Zuid-Afrika zei een gids: 'Dat is logisch, kijk maar naar hun gewicht'.
Maar dat is geen logisch argument omdat een neushoorn wel kan springen en die is ook groot en zwaar. En ook baby-olifanten kunnen niet springen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
8.9K
Rieneke1
10 jaar geleden
Olifanten zijn een stuk zwaarder dan neushoorns: http://www.visitafricanow.com/zuid-afrika/fauna_afrika/zoogdieren_groot.html
Cryofiel
10 jaar geleden
Olifanten kunnen prima springen:
http://www.youtube.com/watch_popup?v=TK27aknWVI4
Rieneke1
10 jaar geleden
Mooi filmpje Cryo! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haha, thanks Cryo

Het beste antwoord

Het gaat niet om het gewicht alleen, maar om de verhouding tussen gewicht, kracht en afstand. Stel een olifant is 10 keer zo groot als een hond (40 cm vs. 4 m), en heeft dezelfde vorm. Klopt niet, maar dit is nog gunstig voor de olifant. Dan is die 10x10x10 = 1000 keer zo zwaar. Om van de grond te komen, moet'ie dus 1000 keer zoveel kracht zetten met z'n poten. Echter, zijn spieren zijn, als oppervlak van de doorsnede, maar 100 keer zo groot (10x10), en ook 10 keer zo lang. Stel de vezels zijn even sterk, dan heeft die olifant 100 keer meer kracht, voor 1000 keer meer gewicht.
Maar het wordt erger: die hond heeft iets aan een sprong van twee meter, een olifant niet. Dat begint pas voordeel te geven bij een meter of zes, de lengte van het dier zelf. Hij moet dus meer snelheid maken in z'n sprong.
Het probleem is, samengevat, dat gewicht evenredig is met de 3e macht van de grootte lineair (immers: hoger, breder en langer), en de kracht van een spier (maar ook pezen en botten) maar met de 2e macht, oftewel het kwadraat. Daarom hebben ze relatief veel dikkere poten dan een hond. Voor staan en lopen is dat al nodig. Die dikke poten wegen natuurlijk extra, waardoor het nog moeilijker wordt. En dan nog het feit dat'ie er zo weinig aan heeft.
De andere kant op werkt het ook: een sprinkhaan springt relatief verder dan het beste springpaard, of een kangoeroe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar waarom groeit de kracht van de spier maar met de 2e macht? Een spier heeft toch ook een inhoud.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hofleverancier heeft helemaal gelijk. De kracht zit in de doorsnede, vergelijk het met een touw. Een sterk touw is DIKKER, niet LANGER.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En wat de sprinkhaan en het springpaard betreft: stel dat een sprinkhaan een meter ver springt. Het paard is duizend keer zo groot (dat klopt niet, maar geeft mooie voorbeeld-getallen). Z'n spieren zijn dus ook duizend (10x10x10) keer zo groot, echter slechts honderd (10x10, de doorsnede) keer zo sterk.
Met die honderd keer zo sterke spieren, moet hij een duizend keer zo zwaar lichaam laten springen. Hij is dus in verhouding 10x zo zwak en hoeft maar 1/10 meter te springen om dezelfde prestatie te leveren als de sprinkhaan. Het paard is dus verreweg superieur en springt niet alleen objectief, maar juist ook subjectief verder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wertos, dat komt door de oppervlakte. Neem dat touw van Gesp maar in gedachten, en snij het door. Dan zie je 100 keer zoveel vezels als het touw 10 keer zo dik is. Is het ook nog 10 keer zo lang als een dunner touw, dan is het duizend keer zo zwaar.
Die spier heeft wel inhoud, maar daarvan telt de lengte niet mee in hoe zwaar je kan tillen (bijvoorbeeld). Wel in hoe ver je datzelfde gewicht kunt optillen. En een olifant die opstaat, moet beide doen vergeleken bij een hond die opstaat: een groter gewicht EN dat verder omhoog brengen.

Gesp (1), goed uitgelegd. en (2): eens met die sprinkhaan en dat paard. Mensen die aldoor uitleggen hoe relatief sterk een mier is, omdat die wel 30 keer zijn eigen gewicht kan tillen (dat soort getallen, niet precies 30) zijn irritant.
Ze werken vaak bij de omroep, en leggen uit dat zo'n beestje eigenlijk veel sterker is dan wij mensen. Nooit hoor je ze zeggen dat wij sterker zijn dan een olifant, omdat wij de buurman kunnen optillen, en een olifant zijn buurman niet.
Ze moeten maar eens op een sprinkhaan gaan zitten, en proberen daar een concours mee te winnen ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een toevoeging voor Wertos: de inhoud van een spier (en daarmee het gewicht) levert wel 1000 keer meer vermogen als die 1000 keer zo groot is (als het dezelfde soort spiermassa is). 1000 keer zoveel energie dus, in dezelfde tijd.
Echter, vermogen en energie zijn Kracht maal Afgelegde weg (bij vermogen nog gedeeld door de tijd).

Het verschijnsel 2e en 3e macht zie je ook in de oppervlaktes van de poten. Relatief heeft een olifant veel grotere voetzolen dan een geit of zo. Anders zou die in de grond wegzakken. In dezelfde grond waar een geit niet wegzakt. Bij andere grondsoorten wordt het nog erger, zoals bij een kameel die door mul zand moet lopen.
Reddie
10 jaar geleden
Plus. Gelukkig, het enig juiste antwoord.
De veelgehoorde vergelijking van de vlo die 100 keer zijn lengte omhoog kan springen is appels met tuinstoelen vergelijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Reddie. Maar die lui maken wel elke dag hun IQ aan kilometers tussen koelkast en toilet. Daar kunnen wij nog een puntje aan zuigen.

Andere antwoorden (2)

Olifanten hoeven niet te kunnen springen om te overleven. Daarom heeft er geen natuurlijke selectie plaatsgevonden op dat gebied en kan een olifant dus niet springen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar neushoorns ook niet. En de olifant is het enige zoogdier dat niet kan springen.
Ze kunnen hun poten niet goed genoeg buigen om zich af te zetten, en bovendien zouden ze door hun grote gewicht hun poten kunnen breken bij het neerkomen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het minnetje is van mij.
Maar eigenlijk moet jij de min niet hebben (want je hebt meesterbrein.com correct geciteerd) maar meesterbrein.com. Hun laatste bewering is gewoon onjuist. Een olifant is gewoon lang niet sterk genoeg!
(Zie mijn opmerkingen bij het derde antwoord)