Nee zij leven alleen maar dan wel waar andere katten zijn, maar groepsdieren zoals bv wolven dat zijn ze niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij kan dat niet. Er moet ooit een eerste huiskat verwilderd zijn. Die was minstens een tijdje alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De voorouders van de soort is door mensen gedomesticeerd. Het is niet zo dat ern huiskat verwilderd is tot nieuwe soort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De huishond is onstaan uit de wolven, de huiskat door wilde katten. En niet andersom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad
Dat verschilt per katachtige. Leeuwen zijn groepsdieren en leven in groepen van soms een stuk of 15 leeuwen. Cheeta's leven vaak met z'n tweeën, luipaarden alleen.

De wilde kat zoals die in Europa voorkomt (voorkwam?) leeft alleen - hoogstens met een jong.
Het is dus niet zo dat 'alle katten' alleen leven, maar ook niet alle ondersoorten leven samen.
Met wolven of wolfachtigen is dat ook niet per se zo. Er zijn ook wolven zonder roedel, de zogenoemde 'lone wolf'. (hoewel je ook wel eens een eenzame leeuwin kan aantreffen (in Afrika dan..), maar dat is erg ongewenst voor leeuwen en gaat ook lang niet altijd goed omdat ze minder goed kunnen jagen dan).

Toegevoegd na 1 minuut:
En zie de bronvermelding. Ook per ras huiskat kan het verschillen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leeuwen zijn een uitzondering, die leven en jagen in groepen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leeuwen zijn de enige katachtigen die in groepen samenleven. Een leeuw alleen overleeft niet. Maar ook dan is er meestal maar 1 mannetje en enkele vrouwtjes. Bij honden en apen bestaat een groep uit rangen en standen om de orde ge handhaven. Maar katten die samen leven zijn nog geen groepsdieren met een hiërarchische orde zoals bij honden en apen.
Wilde katten leven solitair of in paren.

Katten die eigenlijk huiskatten zijn, maar om wat voor reden ook verwilderd zijn
en buiten leven, leven in een groep, maar zorgen wel zelfstandig voor hun eten.
Zij jagen dus alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Correct, een wilde kat felis silvestris s de 'voorouder' van onze huiskat felis catus. Een verwilderde kat is nog geen wilde kat als soort, de huiskat is een van de ondersoorten. Verwilderde en wilde katten zijn solistisch voor wat betreft het jagen. Prima antwoord dus.
ik denk het wel