vraag stellen welke beestjes zijn dit?

Deze beestjes lopen op de grond in een slaapkamer. Heeft iemand misschien enig idee wat voor een beestjes dit zijn en waar ze vandaan kunnen komen. Ramen zitten dicht!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

Dat zijn tapijtkevers/museumkevers. De larven kunnen schade toebrengen aan textiel en leer. Het is dus van belang om ze te bestrijden!
bamibal
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij zijn dit tapijtkevers, ze kunnen onder andere van een oud vogelnestje onder de dakpannen vandaan komen
9 jaar geleden
Het zijn inderdaad tapijtkevers.

De larven zijn de boosdoeners. Ze eten namelijk onder meer:

Allerlei textiel soorten
Bont
Leer
Ingedroogde etensresten
Decoratieve veren
Opgezette dieren

Spoor de bron op en verwijder die. Dat is vaak een verlaten vogelnest.

Indien de larven zich in uw kledingkast bevinden, dan kunt u uw kleding reinigen door ze tenminste een half uur op 60°C te wassen. Omdat niet alle kleding bestand is tegen hoge temperaturen, is het ook mogelijk om besmette kleding in een gesloten zak zo'n 7 dagen bij -20°C in de vriezer te leggen. De larven zullen deze temperaturen niet overleven.

Helaas bent u hier niet klaar mee, de larven kruipen in allerlei naden en kieren, waar ze zich schuil kunnen houden totdat u de kleding weer terug in de kast hangt. Ook is het mogelijk dat ze intussen op zoek gaan naar een andere voedselbron.

In de meeste gevallen bent u voor een grondige reiniging afhankelijk van een erkende ongediertebestrijder. Alle naden, kieren, tapijten, kasten en wat verder nog noodzakelijk is, zal behandeld moeten worden met een insecticide. Soms is de plaag dusdanig hardnekkig, dat behandeling na 6 tot 8 weken herhaald zal moeten worden.