Welke vogel zingt met op eind Wiehoe geluid?

Het klinkt als wiehoe, fijoe, zoiets. Aan de rand van bos & heide.

Toegevoegd na 3 dagen:
De omgeving is de Veluwe, Putten/Ermelo/ Garderen. Het wiehoe klinkt trager en langer uitgerekt dan van de wielewaal in beide voorbeelden. Het is volgens mij dus niet de wielewaal...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Antwoorden (1)

Ik ben bijna zeker dat het de wielewaal is. Zeer mooie schuwe vogel, die men vaker hoort dan ziet. Ik voeg even een filmpje bij met het geluid van verschillende exemplaren, en een site met uitleg.

Toegevoegd na 1 dag:
Hier kan je zijn roep eveneens horen. Je hoort duidelijk de omschrijving van de vragensteller

http://www.ahw.me/wielewaal.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ze ooit gehoord bij zo een overgang. En zelf geweten dat ze vlak bij ons dorp zaten en nestelden.
Ik zeg niet dat ze daar broeden, maar ze komen er wel.
Ze houden pas in mei, kunnen goed nog exemplaren zijn die rondtrekken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Vroeger was het een vogel van de boomgaarden toen er nog hoogstammen waren en weinig gifspuiterij. Met de tegenwoordige spillenteelt is er weinig van die biotoop over." http://www.ahw.me/wielewaal.html Boomgaarden staan bij woningen.
Toen ik jong was heb ik één zomer er ook een vaak gehoord dicht bij onze woning, paar honderd meter vandaan. Ik woonde toen in de dorpskern.
Boomgaarden met hoogstammen waren er toen zat. Ik spreek over de jaren 60/70.