Als je veel moet nadenken en onthouden, verbruiken je hersenen dan ook meer van een bepaalde "brandstof"?

Ik heb gelezen dan het slikken van extra B-12 en visolie de hersenen (geheugen en concentratie) stimuleert. Ik heb sinds 2 maanden een nieuwe baan waarbij ik veel moet onthouden en het komt steeds vaker voor dat ik bepaalde (belangrijke) zaken niet kan onthouden.
Kan het dan ook zijn dat ik nu dat ik meer moet denken en onthouden, ik ook meer van een bepaalde stof verbruik welke nu dus aangevuld moet worden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Bij veel mentale arbeid gebruiken de hersenen vooral vitamine B1,tot wel 100 mg per dag , volges Dr Leiki, een arts die veel heeft uitgezocht mbt vitamines, mineralen en de farmaceutische industrie.
Vitamine B12 zorgt eerde voor een goede bloedkwaliteit mbt het transport van zuurstof, niet onbelangrijk voor je hele lichaam.

Je hersenen zijn gevoeliger voor zuurstofgebrek dan wat voor orgaan ook (op het hart na), ook als ze niet functioneel bezig zijn (je hart klopt immers altijd door) ook is SUIKER voor je hersenen de brandstof bij uitstek, dit kan echter gewonnen worden uit zetmeelbronnen, vetten (omgezet in glycogeen), dus voortdurend dextrose wegslikken is niet nodig,

Ik heb het dan over mensen die geen diabetes hebben.
Spoedig kom ik met een uitbreiding van mijn antwoord.

Toegevoegd na 1 uur:
De naam van Dr Lenkei had ik dus verkeerd weergegeven.
De rest van het antwoord klopt, de lever zet glycogeen om in glucose en is in die vorm bruikbaar voor de hersenen.
Vitamine B1 wordt daadwerkelijk VERbruikt door de hersenen, bij veel actief denkwerk is een aanvulling nodig welke alleen werkt als ook de Vit C inname (sterk) wordt verhoogd, omdat laatstgenoemde vitamine de opname/ bruikbaarheid van B1 verhoogd.
Zelf heb ik veel boeken ed. doorgewerkt over vitamines en mineralen.
Wat ik in onderstaande boek tegen kwam bevestigde de beelden wat ik, los van elkaar in verscheidene boeken tegen kwam.
Normaal gesproken geef ik geen literatuurlijsten maar dit boek zou eens kritisch maar met een open mind doorgelezen mogen worden.
Het is inderdaad van de zotte dat het normaal gevonden wordt dat mensen in het Westen gemiddeld iets meer dan de helft van de leeftijd bereiken als bepaalde natuurvolkeren, waar kanker zelfs afwezig is en mensen tot op hoge leeftijd mentaal helder zijn.
We kunnen dus van deze volkeren leren.

Mijn concrete antwoord is dus, vooral vit B1 (en vit C).

Lees het boekje maar even door voor het totale beeld.
Daar zal je brein van opknappen.

Toegevoegd na 1 dag:
Veel kennis van deze zaken heb ik NIET uit louter boeken, ik ben betrokken geweest bij de ontwikkeling van baby (flessen)voeding. waarbij ik oa de samenstelling van moedermelk (het beste wat er is als de moeder gezond is) heb onderzocht.
Omdat de hersenen dan hard groeien EN zich programmeren moet deze voeding optimaal zijn, juist ook voor de hersenen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoe actiever je hersenen, hoe meer brandstof je hersenen verbruiken ja. Die "bepaalde" brandstof is energie.

"Je totale behoefte aan energie is 100%. Hoeveel energie verbruiken je hersenen?
Je hersenen wegen weinig, maar ze verbruiken 20% van al je energie.
Als je hersenen de breinbrandstof (glucose) verbrand heeft met behulp van zuurstof, ontstaan er afvalstoffen. Vooral als je hersenwerk verricht. Drink daarom veel water".

http://www.hoewerkenhersenen.nl/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Visolie is nodig voor een groeiend zenuwstelsel, omdat de membranen om de groeiende zenuwcellen daar soms een tekort aan hebben (eigenlijk alleen echt nodig voor kinderen). Het brandstofverbruik van de hersenen is een behoorlijke aanslag op het energiebudget, maar het is niet helemaal duidelijk waar de energie voor nodig is. Een gedeelte voor de processen in de synapsen (maken van neurotransmitters en dergelijke) en een gedeelte voor de actiepotentialen en de bijbehorende ladingstromen die energie kosten.
Op zich maakt het niet zo veel uit hoeveel je moet nadenken, er treedt meer een verschuiving op binnen het tamelijk constante verbruik van de hersenen als geheel (20% van het totale energieverbruik).
De hersenen hebben wel een vrij afwijkende energievoorziening, ze kunnen geen glycogeen opslaan en zijn normalerwijze afhankelijk van glucose in het bloed, maar tijdens lage glucosespiegels kunnen ze ook melkzuur (lactaat). Ook sommige vetzuren worden gebruikt voor de energievoorziening, hoewel de meeste vetzuren de bloed/brein barrière niet kunnen passeren.