Is het zo dat je gereinigd wordt als ongesteld bent?

Stel dat je nooit ongesteld wordt ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige die nooit ongesteld worden zijn mannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of ze zijn in de overgang..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de pil de hele tijd doorslikt, word je ook niet ongesteld.

Antwoorden (3)

Ik las hier toevallig pas geleden een artikel over in De Pers:
"Vrouwen die de pil gebruiken hoeven helemaal niet ongesteld te worden. Ze kunnen hem gewoon doorslikken. Toch denken ze dat het nodig of natuurlijk is om ongesteld te worden."

"Die stopweek waarin een vrouw ongesteld wordt heeft medisch gezien geen enkel nut. Even een lesje blommetjes en bijtjes. Als een vrouw de pil níet gebruikt, wordt er baarmoederslijmvlies aangemaakt waarin zich na de eisprong een eitje kan nestelen. Als dit eitje niet bevrucht wordt, vindt er een menstruatie plaats. Hierbij wordt het baarmoederslijmvlies afgestoten en is er als het ware een soort ‘grote schoonmaak’. Wanneer een vrouw de pil slikt, wordt er geen baarmoederslijmvlies aangemaakt. Oestrogeen zorgt ervoor dat er geen bloeding plaatsvindt en progestagenen zorgen ervoor dat de eisprong onderdrukt wordt. Een menstruatie in de stopweek is dus nergens voor nodig. Beerthuizen: ‘Wat er niet in zit, hoeft er ook niet uit. De bloeding die in de stopweek plaatsvindt, de onttrekkingsbloeding, is nep.’ "

Ik heb er zelf overigens geen verstand van hoor, dus ik kan niet inschatten of het artikel ergens op slaat of niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
Áls je ongesteld wordt, is dat dus een reinigend moment. Maar als je niet ongesteld wordt (door het doorslikken van de pil) is er geen reiniging nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verhaal klopt - wel krijg je als je de pil doorslikt af en toe een zogeheten doorbraakbloeding (doorgaans 2 keer per jaar en vaak minder heftig dan de onttrekkingsbloeding - maar wel op een onverwacht moment).
De stopweek is bedacht omdat in de eerste periode van het pilgebruik bleek dat vrouwen onzeker werden als er geen bloeding kwam, ze waren bang dat ze toch zwanger waren en/of vonden het onnatuurlijk.
Als je nooit ongesteld wordt, zijn daar misschien redenen voor, zoals geen eisprong hebben (dan is menstruatie niet nodig).
Als je een vrouw boven de 18 bent en je bent nog nooit ongesteld geworden, zou ik dat voorleggen aan je huisarts, om te kijken of het nodig is om uit te zoeken wat de reden hiervan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet zo. Sommigen geloven dat de baarmoeder bij de bloeding grondig gereinigd wordt en dus zou het gezond zijn voor vrouwen. Dat zijn hardnekkige misverstanden. Dat we deze ingeprente fabeltjes maar moeilijk uit ons brein kunnen verbannen, komt doordat we eeuwenlang geloofden in het nut van bloeden.

Tot het einde van de negentiende eeuw geloofde men dat aderlaten de beste behandeling voor een scala aan ziektes was. Hoewel het aftappen van bloed inmiddels niet meer toegepast wordt, leeft het idee voort dat bloedverlies bij vrouwen het lichaam schoon zou spoelen.
Menstruatie is niet nodig als je niet zwanger wilt worden. Nooit ongesteld worden door middel van blijvend slikken van de pil kan dus geen kwaad.