Dat doen ze wel hoor.

Boerenzwaluwen en huiszwaluwen komen op de grond modder verzamelen voor hun nestjes . Die nestjes hangen onder dakgoten of onder dakranden.

Ze hebben korte pootjes dus opstijgen kost veel energie.

Daarom zie je ze niet vaak op de grond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nestjes van zwaluwen zijn koepelvormig en gemaakt van modder, takjes en speeksel. Het zijn echte vogel "huisjes "met een gat om in - en uit te vliegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die valt om, hij heeft alle tenen dezelfde kant uit staan... Zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar die avatar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha!
dat geldt alleen voor gierzwaluwen.
hun tenen zijn gekromd, dus ze kunnen zich niet afzetten als ze eenmaal zijn geland.
dat landen is ook helemaal niet de bedoeling, want ze brengen hun leven door in de lucht.
jonge gierzwaluwen die we groot hebben gebracht, en gestrande oudere exemplaren, gooien we van een hoge flat af, liefst waar zwaluwen te vinden zijn.
dan kiezen ze het luchtruim, en landen niet meer, tenzij om te nestelen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah gierzwaluwen. Een paar jaar geleden vond ik een jonge gierzwaluw op de grond en hij flapperde en fladderde en kon niet opstijgen. Ik heb hem in een doos gestopt , daarna de doos dichtgedaan zodat hij op zou houden met fladderen. Daarna na een paar uur was de gierzwaluw weer op krachten gekomen . Ik heb hem "vliegles " gegeven. In een open ruimte ( park) Eerst op 1 meter hoogte losgelaten. Hij ( zij) fladderde maar kwam op de grond neer . Niet genoeg vaart. Daarna op 2 meter hoogte . Op een bankje gestaan. De gierzwaluw een zetje gegeven en ... hij ( zij) scheerde langs de grond maar vloog linea recta het park uit ...de vrijheid tegenmoet. Ik was die dag erg vrolijk !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah Rieneke ik zie dat jij ook vliegles geeft aan jonge gierzwaluwen ! +
Rieneke1
14 jaar geleden
ja ik werk in een vogelasiel, al 14 jaar,. zou het niet willen missen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke , hoe zit dat dan met het maken van een nest?
Moeten ze dan niet op de grond landen?
Rieneke1
14 jaar geleden
dan moeten ze idd landen, maar niet op de grond.
het nest maken ze hoog in gaten in de muur.
je ziet ze veel hier in de binnenstad, waar nog oude huizen staan.
als de jongen vliefvlug zijn, vliegen ze meteen weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik blijf even zeuren hoor,maar als die zwaluwen een nest moeten maken kunnen ze niet even naar de Praxis, ze zullen op de grond toch modder moeten verzamelen?
Dus komen ze toch op de grond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is idd een raadseltje . Ook voor mij . Misschien maken ze het nest helemaal van gedroogd spuug :-)
Rieneke1
14 jaar geleden
gierzwaluwen maken geen nest van modder, het zijn boerenzwaluwen die dat doen.
gierzwaluwen nestelen tussen spouwmuren en dergelijke.
ze gebruiken nestmateriaal wat in de lucht zweeft, veertjes en dergelijke.