Hoe kan ik het best mijn slaappatroon aanpassen zodat ik donderdagnacht wakker kan zijn voor werk?

Over pakweg 30 uur moet ik eenmalig een nacht werken (00:30 tot 04:30 uur). Ik twijfel erg wat voor mijn bioritme het handigst is qua slapen.

Een optie is pas na dit werk te slapen, maar aangezien ik zowel vandaag als morgen al 06:00 uur moet opstaan, zal ik dit denk ik niet trekken... Daarnaast wil ik ook niet mijn hele vrijdag in bed liggen.

Andere optie is voortijdig te gaan slapen, maar hoe laat is dan praktisch? Zou morgenmiddag al kunnen, maar vraag me af of ik dan echt tot 12 uur kan doorslapen en vervolgens opsta alsof het ochtend is.

Derde optie wat mij betreft is enkele uren voortijdig en enkele uren na het werk slapen.

Wat is, kijkend naar het bioritme en de biologische klok, de beste optie?

Weet jij het antwoord?

/2500

Er bestaat helaas geen 'beste manier'. Want wat voor jou werkt, werkt misschien niet voor mij en andersom. Als het eenmalig is zou ik er ook niet wakker van liggen (woordspeling ;-) ) Als je meerdere nachten na elkaar doet is het natuurlijk wel belangrijk dat je dat heel goed aanpakt omdat je het verschillende nachten na elkaar moet volhouden. Je hebt je slaap dan overdag hard nodig en als je 'te snel' omschakelt kan dat nadelige gevolgen hebben voor je rust overdag. Als je slechts 1 nacht moet doen is dat natuurlijk wel een voordeel. Je slaapt dan de dag na de nacht niet zo makkelijk door. Als je jezelf goed bezig houdt tijdens die nacht is het bovendien te doen om wakker te blijven. (Hou er wel rekening mee dat je je lichaam dan zal voelen 'ontwaken' tegen de ochtend na de eerste nacht). Weet ook dat het omschakelen naar een nacht en dan terug naar een dag erg veel energie vraagt. Persoonlijk heb ik zelf al diverse nachtshiften gedaan en vanaf 3 nachten achter elkaar 'begint het te gaan'. Maar slechts 1 of 2 nachten is vaak moeilijk. Als je echt al vanaf 6u wakker bent, probeer je best op voorhand nog wat te slapen als je dat kan. Als je dat niet doet, heb je mogelijk een hele moeilijke nacht voor de boeg, dat kan ik je wel verzekeren. Gezien je uitzonderlijke situatie zou ik gewoon zeggen: probeer verder naar je lichaam te luisteren. Als het echt moet lukt natuurlijk alles. Ik ben zelf ook wel al eens 48 uur wakker geweest. Tegenwoordig probeer ik persoonlijk zo 'zacht' mogelijk om te schakelen door mijn biologische klok een beetje voor de gek te houden. Ik ga voor de nachtweek elke dag een uurtje later slapen. Na de nachtweek ga ik elke dag 2 à 3 uurtjes later slapen. Zo schuif ik mijn biologische klok vooruit van dag naar nacht en terug van nacht naar dag. Ik heb reeds gemerkt dat deze kleine stapjes de kwaliteit van mijn slaap tijdens en na het omschakelen sterk ten goede komt in vergelijking met het 'te snel' omschakelen en ik moet mijn lichaam niet vragen veel energie in het omschakelen te steken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100