Welke factoren zijn van invloed op de omvang van een populatie in de biologie?

Laatst had ik een discussie met mijn vriend over deze vraag.
Ik zelf dacht dat het geboorte -en sterftecijfer en immigratie en emigratie van invloed zijn. Mijn vriend vond dit echter niet juist hij zei dat voedseltekorten, epidemieën, vijanden en ruimtetekorten van invloed zijn. Welk antwoord is juist? Of zijn beide antwoorden juist?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.7K

Het beste antwoord

De populatiegrootte wordt beïnvloed door het geboortecijfer en de immigratie (dat is de toename), minus het sterftecijfer en de emigratie (dat is de afname). Toename minus afname is de verandering van de populatie in de bekeken periode.

Jij hebt dus gelijk.

Maar: het sterftecijfer wordt natuurlijk rechtstreeks beïnvloed door de voedseltekorten, epidemieën, vijanden en ruimtetekorten die jouw vriend noemt. In die zin heeft jouw vriend ook gelijk.

Jouw vriend vertelt echter slechts een deel van het verhaal. Hij noemt enkele dingen die van invloed zijn op het sterftecijfer. Hij vergeet andere dingen die eveneens van invloed zijn op het sterftecijfer. Hij vergeet ook emigratie, immigratie, en het geboortecijfer.

Omdat jij een groter deel van het verhaal afdekt dan jouw vriend, hebben jullie allebei gelijk, maar heb jij veel meer gelijk dan jouw vriend.

Cryofiel
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt!