heeft een kind met CHT veel of weinig TSH in zijn bloed?

Voor biologie moet ik bovenstaande vraag beantwoorden. Het boek geeft uitleg over CHT en TSH.

CHT:
CHT is een zeldzame ziekte. Een kind met CHT maakt te weinig schildklierhormoon aan doordat de schildklier afwezig is of niet goed werkt.

TSH:
De schildklier produceert onder andere thyroxine. dit hormoon beïnvloedt de stofwisseling en bij kinderen ook de groei en ontwikkeling van het beenderstelsel en het centrale zenuwstelsel.
TSH uit de hypofyse stimuleert de secretie (afscheiding(?)) van thyrosine. Thyroxine remt de secretie van TSH. Als de concentratie van thyroxine in het bloed daalt, neemt de secretie van TSH toe. Doordat de concentratie van TSH stijgt, wordt de secretie van thyroxine gestimuleerd. Daardoor stijgt de concentratie van thyroxine in het bloed weer.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.7K

Het beste antwoord

Thyroxine remt de secretie (inderdaad de vrijstelling/afscheiding) van TSH. Dit is een negatief feedbacksysteem. Het lichaam 'meet' de concentratie thyroxine, is er genoeg thyroxine, dan hoeft er niet meer vrijgesteld te worden, dus zal de TSH secretie terug dalen. De thyroxine concentratie gaat dan ook weer dalen, als deze dan onder een grens komt, dan wordt er weer TSH gesecreteerd dat de thyroxinesecretie weer stimuleert. Bij CHT wordt er dus geen thyroxine aangemaakt. Het lichaam meet steeds een tekort aan thyroxine en zal daaropvolgend dus TSH blijven secreteren, zonder effect, maar het blijft te laag dus er blijft TSH gesecreteerd worden. Gevolg hiervan is dus dat er veel TSH in het bloed aanwezig zal zijn.

Het principe van een feedbacksysteem is te vergelijken met een verwarming. Je hebt een thermometer, die de temperatuur meet. Is het te koud, dan springt de verwarming aan en verwarmt totdat het warm genoeg is. De temperatuur begint te dalen totdat deze op een gegeven moment onder de ingestelde waarde komt. De thermometer meet dit en de verwarming wordt weer ingeschakeld.