Het zeewater boven de Doggersbank is arm aan voedingsstoffen, zodat er weinig algengroei is. In de winter is het water zo helder dat er op de zeebodem kiezelwieren kunnen groeien.
Omdat er weinig voedsel is leven er geen grote aantallen bodemdieren op de Doggersbank. Aan de voedselrijke randen zijn er meer. De bodemfauna van de Doggersbank is wel soortenrijk met veel zeldzame soorten, waaronder de wulk, de otterschelp, de artemisschelp en de dodemansduim. Het tweetandschelpje komt zeer algemeen voor.
De voedselrijke randen van de Doggersbank trekken grote scholen vis aan. Het is een belangrijk paaigebied voor schol, wijting en kabeljauw. Vooral in de winter is dat te merken aan de grote aantallen papegaaiduikers en kleine alken die hier jagen op kleine vis. Ook witsnuitdolfijnen en bruinvissen zijn vaak in de buurt van de Doggersbank te vinden omdat er veel voedsel te halen valt.
fremar