Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Klopt het dat slangen vroeger pootjes hadden?

Toegevoegd na 30 seconden:
Is daar ook bewijs van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die waren er, maar dat erden dan hagedissen genoemd. Ik heb niet zo 123 een bewijs voor je, maar als je googled vind je het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En heel soms wil je gewoon een vraag op goeie vraag stellen... en laat je anderen lekker voor je googlen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie het in je profiel ja ;)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja, dat klopt! Pythons behoren tot de oudste soorten slangen (samen met boa's en anaconda's), en ze hebben nog restanten van weg-geëvolueerde achterpoten. Deze bevinden zich naast de cloaca (geslachtsopening) en zijn zichtbaar als een soort nageltjes. Als je de röntgenfoto van een python bekijkt zul je zien dat er in het lichaam nog enkele pootsegmenten aanwezig zijn. Die "pootjes" hebben uiteraard geen functie meer bij de voortbeweging, maar worden (door het mannetje) gebruikt bij de paring om het vrouwtjes te stimuleren.
(Lees meer...)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zie je wel! Ik meende mij al zoiets te herinneren, dank je wel voor je antwoord!

Andere antwoorden (2)

Ja. Vele grote slangen, zoals boa’s en pythons, hebben kleine poten onder de huid in de buurt van de anusspleet. In feite gaat het om restjes van poten en bekkenbeenderen. Alle slangen stammen immers van hagedissen af en zijn geëvolueerd tot reptielen zonder poten. De poten worden niet meer gebruikt om te lopen, maar de mannetjes gebruiken ze wel nog om zich tijdens het paren aan het vrouwtje vast te hechten.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/reptielen/17184-dierenweetjes-slangen.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook zeer veel hagedissen die geen pootjes meer hebben of nauwelijks pootjes. Skinks, hazelwormen, scheltopusiks. Vooral skinks hebben soms belachelijk kleine pootjes die geen functie meer hebben. Andere skinks hebben normaal geproportioneerde poten. Het verliezen van poten bij hagedissen is dus eerder regel dan uitzondering. De slangen stammen af van varaanachtige hagedissen, die met de slangen de lange gesplitste tong delen. Varanen zelf lopen echter bijzonder snel met hun krachtige poten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding