Waarom wordt iemand met Klinefelter altijd man genoemd?

Het syndroom van Klinefelter is een aandoening waarbij de man één of meerdere extra x-chromosomen heeft. Dus xxy, xxxy, xxxxy of zelfs nog meer x-chromosomen teveel.
Wat ik mij nou afvraag: in alle literatuur wordt gezegd dat dit een aandoening bij de man is. Maar als je bv 3 of 4 x-chromosomen hebt, en maar 1 y, maakt dat je niet meer vrouw?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Iemand met een Y chromosoom wordt een man genoemd.
Uiterlijk lijkt iemand met Klinefelter op een man. Heeft de lengte van een man of zelfs langer. De extra X is voor het grootste deel uitschakelt. Op papier heeft iemand dan wel mee x chromosomen, maar effect is meer 55/45, dan 66/33 of 75/25
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het Syndroom van Klinefelter een geslachtsgebonden chromosoomafwijking is die alleen bij jongens en mannen voorkomt. In wezen betreft het dus sowieso altijd iemand van het mannelijk geslacht.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke, maar het geslacht wordt bepaald door de geslachtschromosomen. Dus waarom definieer je iemand met xxy als jongen en niet als meisje? Is het dan zo dat iemand met een y-chromosoom per definitie een jongen is, ongeacht hoeveel x-chromosomen hij daarnaast heeft?
Amadea
10 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Iemand met Klinefelter ziet er bij geboorte ook uit als een jongen dus wat moet je er anders van maken? Het Syndroom van Klinefelter (SvK) is een geslachtsgebonden chromosoom afwijking die alleen bij jongens en mannen voorkomt. Naar schatting 1 op de 500 jongens wordt met het Syndroom van Klinefelter geboren. Het is de meest voorkomende chromosoomafwijking. Desondanks is de aandoening erg onbekend. Een jongen wordt meestal geboren met een X- en een Y-geslachtschromosoom (46-XY). Jongens en mannen met het SVK hebben naast één Y-chromosoom twee of meer X-chromosomen. Dit wordt aangeduid als 47-XXY of 48-XXXY of 49-XXXXY, enz. Jongens en mannen met het Syndroom van Klinefelter zien er niet anders uit dan andere jongens en mannen, maar ondervinden vaak wel veel last van de aandoening. Vaak hebben ze problemen met bijvoorbeeld praten, schrijven, concentreren, geheugen, coördinatie, vermoeidheid en moeite met te zeggen wat men denkt. Dat laatste is heel frustrerend. Jongens en mannen met dit syndroom worden en voelen zich vaak niet begrepen. http://www.klinefelter.nl/