waarom hebben wij het warm als het buiten 37 graden is?

dit is ongeveer de gemiddelde temperatuur van het bloed is ons lichaam.
dan zou het toch niet zo warm aan hoeven te voelen als je lichaam van binnen diezelfde temperatuur heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Je lijf is een machine die voedsel en zuurstof omzet in ondermeer beweging. Daarbij komt veel warmte vrij. Vandaar dat we normaal gesproken rond de 37 graden Celsius zijn. Om oververhitting te voorkomen, moeten we warmte afgeven aan de lucht. Dat gebeurt het meest efficiënt als de omgevenstemperatuur een graad of 20 is. Is het warmer, dan moet het lichaam zweten om koel genoeg te blijven. En is het kouder, dan koelen we zonder kleding te snel af. Vanaf een graad of 30 is de afgifte van lichaamswarmte zo moeilijk, dat we het onaangenaam warm beginnen te vinden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik ben het geheel eens met het vorige antwoord en zou er nog aan toe willen voegen dat je goed kunt zien dat mensen een soort gewenning hebben voor de temperatuur "waarin ze thuishoren". Mensen die in de tropen wonen of daar jaren verblijven begrijpen er niks van dat wij met 20 graden heerlijk op een terras zitten, die dragen dan nog een trui.

Andersom gaan wij met vakantie naar de tropen en weten niet hoe snel wij na ons uitstapje het zwembad of ons airco hotel in moeten duiken. De oorspronkelijke bevolking heeft het daar eeuwen zonder airco gered.
amigo