Hier ijshockeyen beren. Hoe kun je beoordelen of ze dit leuk vinden of juist niet?

In deze video op 15:40 zie je een ijshockeywedstrijd tussen getrainde beren. Het lijkt erop dat ze lekker aan het spelen zijn. Maar misschien ervaren ze het juist als een kwelling. Hoe kun je dat beoordelen?

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1393158

10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat is moeilijk te beoordelen en te meten, ja je zou stress-levels kunnen meten, dat zou een indicatie kunnen geven. Lichaamshouding & 'gezicht'suitdrukking. Het non-verbale laat vaak ook zien of een dier het naar zijn zin heeft of niet, alleen misschien wat lastiger voor ons te beoordelen dan honden en katten b.v.

Ik denk niet dat het goed is, zoals al werd aangegeven ivm lichaamshouding en het trainen gaat vaak niet zachtzinnig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, deze beren zijn beslist niet fijn aan het spelen, dat ziet er bij beren echt anders uit.
Ze zijn gedwongen in tegennatuurlijke houdingen tegennatuurlijke dingen te doen, en de manier waarop ze dit hebben moeten leren wil ik niet weten.
Rieneke1
10 jaar geleden
Dat hele ijshockey-gedoe met die beren moet een ongelooflijke kwelling zijn voor deze dieren, die circusmensen doen hen zelfs ijsschaatsen aan, het idee alleen al, ik ben beschaamd in hun plaats. Zo'n machtig dier zo vernederen, wat een gebrek aan respect. Of die beren dat leuk vinden? Ze worden gemuilkorfd en enkele jaren geleden heeft er eentje de directeur van het Russische Staatscircus aangevallen en gedood, de politie schoot het dier daarna dood.
Z512099