Zou de mensheid kunnen gaan vliegen d.m.v. evolutie?

Dieren zijn zo als ze zijn omdat dát het beste voor ze is. Wij mensen zijn, zoals we zijn, omdat dit het beste voor ons is. we hebben handen en voeten en gebruiken deze ook.

Maar wat nou als een groep mensen apart gezet zou worden en stap voor stap de noodzaak groter wordt om te kunnen vliegen. bijvoorbeeld bepaalde soorten voedsel zit hoog in de boom, of veiligheid is alleen in de boom te vinden.
Zou dan, na miljoenen jaren, de mensheid zo'n evolutie hebben doorgemaakt dat wij kunnen vliegen?

Of is dat niet mogelijk?

--( beetje fantasie rijk, maar ik vraag het mij wel af ;) --

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Onze botten zijn veel te zwaar en onze hersens ook. Als mensen zolang de tijd hebben als jij voorstelt hebben ze allang een andere manier bedacht om redelijk comfortabel te overleven. Je kunt wel (on)gunstige omstandigheden creëren maar niet de richting van de evolutie afdwingen.
Evolutie gaat per definitie per ongeluk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zware hersens zijn juist geschikt voor het maken van duikvluchten!
Evolutie gaat perdefinitie per omgeluk? Kun je dat toelichten,dat is me niet helemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie is een verandering van een soort die wordt bewerkstelligt door verandering in de genen en de daar op volgende selectie van succesvolle veranderingen.
De genetische verandering vindt plaats door fouten in het doorgeven van de genetische informatie (per ongeluk dus).
Ik laat hier even de recente genetische manipulatie buiten beschouwing.

Andere antwoorden (12)

In theorie wel gezien over miljoenen jaren, maar dan moet er aanleiding voor zijn en die is er niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kúnnen vliegen door middel van evolutie.

Enkel en alleen door de ontwikkeling van onze mentale capaciteiten zijn we in staat om dingen als vliegtuigen en helicopters te bouwen. Vliegmaatschappijen zouden er niet zijn als wij niet de capaciteit hadden ontwikkelt om dit te doen.

Dit soort van technologische oplossing - waar de mens groot mee is geworden - betekent echter ook dat de selectiedruk om het op "natuurlijke" wijze voor elkaar te krijgen, verdwijnt. We hebben al middelen om te vliegen, we kunnen ook zonder te vliegen bij dat voedsel. Bovendien hebben we als primaten ook een bouw om te klimmen - wat je dus eerder weer zult zien gebeuren dan het ontwikkelen van vlucht, waarvoor we fikse veranderingen zouden moeten ondergaan - zo zijn we bijvoorbeeld veel te zwaar.

Als dit toch zou lukken, zou je natuurlijk ook niet meer spreken van "de mens" zoals je die nu kent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij mensen hebben het niet nodig om fysiek te veranderen zodat we kunnen vliegen. Wij zorgen er ook zonder fysieke vleugels voor dat we dat kunnen... dmv vliegtuigen. Daardoor is er geen evolutie nodig om ons vleugels te geven.

Wat betreft je voorbeeld van iets dat hoog in een boom zit dat mensen nodig zouden hebben: Apen leven ook in bomen en hebben ook geen vleugels. Goed kunnen klimmen is dan dus ook een goeie eigenschap. Wederom: geen vleugels nodig.

Daarbij zijn mensen te vindingrijk om, wanneer ze apart worden gezet, daar te blijven, als er niet genoeg voedsel of veiligheid is.

In de praktijk lijkt het me dus niet echt waarschijnlijk, maar in theorie zou het denk ik wel kunnen. Duurt wel miljoenen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor ons zullen nog eerst de rendieren gaan vliegen, men neemt aan dat dat in de regio van de noordpool zal plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze toch al jaarlijks - met zo'n sleetje achter ze aan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is vooralsnog gesponsert door coca cola, de evolutie zal ze moeten leren het op eigen kracht te doen.
Nee want daar ligt geen winst in de evolutie, want we kunnen al vliegen... Weliswaar mechanisch maar toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen. Niet zonder hulp van bijvoorbeeld 'n vliegtuig.

Micro-evolutie is aangetoond. Macro-evolutie niet.
Wij gaan heus niet opeens vleugels krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja absoluut is dat mogelijk. De voorouders van vogels (dinosauriers) konden ook niet vliegen. Dat is stapje voor stapje zo ontwikkeld. Als er voor de mens de noodzaak van die stapjes zouden zijn, zou dit langzaam evolueren.

Of totaal anders. Of we sterven uit. Maar het leren vliegen is een optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met de technologie wel. Maar met de evo NOOIT.!
Want evolutie bestaat niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die evolutie bestaat niet, minnaars
Evolutie is een langzaam voortschrijdend proces, zo langzaam,dat het in de praktijk maar zeer zeldenen moeizaam waar te nemen is, en dan nog in de regel alleen bij diersoorten met een zeer korte levenscyclus.

De kans echter dat voor ons ooit de noodzaak om te vliegen zal ontstaan is zo minimaal, dat ik vrees dat het er niet inzit. We hebben namelijk al extreem geevolueerde hersenen, die ons volledig in staat stellen de omgeving aan te passen aan óns, in plaats van vice versa. Dus wat je ook zou bedenken om mensen vleugels te geven (die dan in de plááts moeten komen ook nog van onze bijzonder handige armen, die we helemaal niet kunnen missen, want evolutie is niet 'creatief' genoeg om er hele ledematen bij te maken, kijk maar naar alles wat vliegt), onze hersenen zouden een makkelijkere en snellere weg bedenken om het te overwinnen.

We zouden dus niet alleen een groot voordeel moeten hebben van het ontwikkelen van vleugels, we zouden in één beweging door ook verminderd voordeel van het hebben van armen / handen moeten krijgen. Wellicht dat je met wat fantasie die twee samen kunt brengen, maar dan nog geef ik het weinig kans.Zo werkt evolutie, helaas, niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als daarvoor een noodzaak zou zijn om te overleven, waarom niet? De kans is echter groter dat we uitsterven om de zelfde reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor een evolutionaire verandering zijn om te kunnen vliegen een aantal zaken nodig:
1 - Een lichte constructie, geschikt om te vliegen
2 - Ontwikkeling van vleugels door selectie
3 - Selectie op de noodzaak van vliegen (overleven van de best aangepaste)

ad 1
De mens heeft zware botten (de bloed aanmaak zit in de botten), waardoor zijn constructie te zwaar is. Ook is de mens erg groot en een veel te groot hoofd om luchtwaardig te zijn.

ad 2
De vleugels zouden op de plaats van onze armen gaan zitten, maar die hebben we erg hard nodig ...

ad 3
Die is er niet. Het is makkelijker voor ons om een vliegtuig te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is mogelijk. We hebben nu al tussen onze vingers kleine stukjes vel zitten. Als dat vel doorgroeit tot aan de vingertoppen, hebben we een soort zwemvliezen. Ik denk dat die 'velletjes' ook gaan ontstaan onder onze oksels, waar nu nog haar groeit. En als je we onder onze armen ook zulke grote stukken vellen zouden hebben, zouden we kunnen vliegen.