Kunnen dieren menselijke eigenschappen ontwikkelen als ze veel met mensen omgaan?

Naar aanleiding van mijn vorige vraag, waar ik begreep dat huiskatten toch een zekere mate van fantasie hebben. Ik kan me voorstellen dat dit bij wilde katten minder het geval zal zijn. Die gedachte brengt me dus tot de bovenstaande vraag.

Ik heb wel eens gelezen dat honden (van nature echte groepsdieren) individueler worden als ze lang met mensen omgaan.

Ik kan me het bij eigenschappen die vlak bij de 'grens' liggen best voorstellen. Zelfreflectie lijkt me niet, maar misschien hebben jullie daar andere ideeën over.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (7)

Nee, nooit...

Ze kunnen wel de geconditioneerde reflexen beter leren beheersen die door de mensen opgelegd zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ze zeggen niet voor niks dat hij op het baasje lijkt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ze misschien kunnen overnemen van ons is onze manier van leven, de tijden dat we leven en slapen bijvoorbeeld. Huisdieren nemen onze timing over; op gezette tijden eten, opstaan etc. Dat ritme wat menseigen is ontbreekt in het wild. Verder zal een dier altijd volgens instinct handelen en naar mijn idee geen echte menseneigenschappen overnemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel want papagaaien gaan praten is toch ook wel menselijk volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar dat wil nog niet zeggen dat ze alles ook begrijpen van wat ze 'zeggen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee klopt maar doen mensen dat dan wel altijd?
honden. b.v. een hond van blinde mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee want een mens is en blijft een mens en een dier is en blijft een dier. No matter what.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NEE, een dier zal altijd INSTINCTIEF reageren en een mens niet!