Hoe ontrekt alcohol vocht aan je lichaam?

De eerste tien hits op google geven aan dat alcohol vocht ontrekt aan je lichaam. Maar hoe werkt dat precies? Ontrekt een x-aantal alcohol ook een x-percentage vocht aan je lichaam? Met andere woorden, als je tijdens het alcohol drinken ook water drinkt, voorkom je dan een gedeelte van de problemen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
15.3K
Reddie
10 jaar geleden
"Onttrekt vocht aan je lichaam" is een wat al te dramatische uitdrukking. Alsof alcohol iets doet.
Beter is het te zeggen dat door alcohol de nieren meer vocht uitscheiden.

Antwoorden (4)

Via Anti Diuretisch Hormoon. Dat hormoon reguleert het vochtgehalte van je lichaam (houdt vocht vast) door de terugwinning van vocht uit je nierkanaaltjes te onderdrukken. Alcohol zorgt dat er minder vocht wordt teruggehaald door remmende invloed op ADH.

Ik geloof niet zo in water drinken bij alcoholconsumptie, maar het schijnt te werken. Persoonlijk denk ik dat je gewoon meer vocht uitplast als je bewust extra water drinkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol blokkeert de afgifte van ADH (antidiuretisch hormoon) in de hersenen, waardoor de terugresorbtie van voorurine ook minder is, en er dus meer urine wordt geproduceerd, waardoor je meer vocht dan normaal kwijt raakt. Dat verklaart waarom je van alcohol moet plassen en waardoor je een kater krijgt (uitdrogingsverschijnselen).
De aanmaak van antidiuretisch hormoon wordt tegengewerkt.

Anders gezegd:
Alcohol bevat, net als koffie en bijv. thee, stoffen die werken als een diureticum, waardoor je meer urine gaat produceren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je gaat door alcohol dus meer urine produceren,
maar als je veel water drinkt dan produceer je ook meer urine....
Problemen voorkom je - enigszins - door NA het drinken van veel alcohol, dus daarna.....veel water te drinken.
Maar dan vooral de dag erna.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alcohol is ethanol en ethanol kan waterstofbruggen vormen met behulp van water. Op deze manier onttrekt het water uit je lichaam. Maar ja, vervolgens wordt het alcohol afgebroken in je lever en de afvalstoffen worden vervoerd naar de nieren waardoor je het dus op een gegeven moment weer gaat uitscheiden en dus vocht verliest.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door twee aparte mechanismen.

Alcohol (ethanol) heeft de "nare" eigenschap dat in vrijwel alle delen van lichaam doordringt, waardoor het vrij snel in je hersenen terecht komt. Zodra ethanol je hypothalamus bereikt, dan heeft dit een onmiddellijk remmend effect op de productie van een bepaalde hormoon genaamd vasopressine, doorgaans afgekort als ADH = antidiuretisch hormoon.
ADH werkt op je nieren en maakt dat je nieren water uit de urine terugwinnen, dat terug komt in je bloed. ADH zorgt dus dat je urine geconcentreerd wordt, en je zo min mogelijk water verliest als je plast.
Als de productie van ADH onderdrukt wordt door ethanol in je bloed, dan verlies je heel veel water. Het is dus niet zo dat alcohol vocht onttrekt, het is eerder dat alcohol je water doet verliezen.

Maar dan is er ook een tweede mechanisme, en die is wat complexer.
Ethanol moet door je lichaam worden afgebroken, en dat levert energie op (van alcohol wordt je dik omdat ethanol wordt gemetaboliseerd en als vet opgeslagen) Het metabolisme van alcohol kost energie, en je lichaam gebruikt water voor dit proces dat ergens uit je lichaam moet komen.
Daarnaast heeft ethanol heel veel andere effecten op je metabolisme. Zo wordt bij voorbeeld glycogeen in je spieren afgebroken, waardoor glucose in je bloed terecht komt (dat is overigens een van de reden waarom alcohol diabetes kan veroorzaken) Voor dit proces wordt er veel water gebruikt, en dat geldt ook voor een aantal andere processen die door de inname van alcohol op gang worden gezet, en die telkens water nodig hebben.

Het effect van het toegenomen gebruik van water voor metabolische processen en het verlies van water vanwege de onderdrukking van ADH is dat je uitdroogt.
Omdat alcohol in je bloed toch afgebroken moet worden (alcohol is toxisch, en je lichaam wil snel vanaf), dan zoekt je lichaam vocht waar veel water zit, en een van de organen die veel water bevat zijn je hersenen en de hersenvliezen. Als deze uitdrogen, dan krijg je hoofdpijn, en dat is wat wij als een kater herkennen.

Water drinken TIJDENS het drinken van alcohol helpt niet echt. Het is zo'n beetje dweilen met de kraan open. Je lichaam is toch niet in staat om het water vast te houden. Je zal hooguit enorm veel gaan plassen.
Wat wel helpt is voldoende water drinken een paar uren NA het drinken. Dan is de grootse hoeveelheid alcohol al afgebroken, en het effect of de ADH gering. Dat kan een eventuele kater verzachten.