Hoe lang kan je een hand in ijswater houden zonder hier schade aan over te houdden?

Voor een proef wil ik proefpersonen hun hand in ijswater laten houden, hoe lang is dit veilig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ooit op TV gezien, een groep kreeg een pijnstiller en een andere groep niet. Zij die een pijnstiller kregen hielden percentsgewijze hun hand langer in het ijswater dan die zonder pijnstiller. Nadien werd bekent gemaakt dat niemand een pijnstiller had gekregen, maar een placebo. Wat gedachten met je kunnen doen hé.

Antwoorden (3)

Bij mythebusters, met een vraag over pijn, hielden ze een marge van maximaal 3 minuten in acht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mythbusters
10 jaar geleden
Dat is op zich veilig omdat je hand in dat geval niet kan bevriezen. Het kan wel heel erg pijnlijk zijn als je hand weer opwarmt. Permanente schade krijg je als de diepere lagen van de huid werkelijk bevriezen. In ijswater is dat niet mogelijk, het ijs is namelijk aan het smelten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan nooit schadelijk zijn, omdat na een vrij korte tijd de pijn niet meer te harden is en de hand terug zal getrokken worden.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wanneer je incidenteel je een lichaamsdeel zou verliezen, bijvoorbeeld je vingertop, moet je die onmiddellijk in ijswater leggen en zo snel mogelijk naar de spoed. Vaak kunnen ze het lid nog terug bevestigen zonder dat er schade is opgetreden. Hier is er dan sprake van een grotere tijdsperiode dan een aantal minuten.