Is de zeer hoge graad van affectie tussen mensen en honden te verklaren uit het oogpunt van de evolutie?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de oertijd toen de mens het vuur konden beheersen was het grootste gevaar betreffende roofdieren geweken. Toch bleef de wolf in hun buurt, omdat ze er vaak wat te eten hadden. Zo is de hond na jaren bij de mens terechtgekomen. Alles wat geleidelijk gebeurt noemen we evolutie.

Het beste antwoord

Het gedrag van de honden kun je omschrijven als neotenie. De dieren blijven kinderlijk gedrag uitvoeren op reproductieve leeftijd. Dat is voor de hond erg gunstig gebleken, de mensen zijn gaan fokken met de meest kinderlijke honden. We hebben het dus over evolutie door kunstmatige selectie. Dat is een enorm snel proces, 4 of 5 generaties zijn al voldoende. De affectie van mensen voor honden kun je zodoende verklaren als de affectie voor een ideale kameraad (waarvan je de eigenschappen simpelweg kunt selecteren) vermengd met een soort aangeboren liefde van ouders voor kinderen die geprojecteerd wordt op een hond.Bij de hond is het ook een erg natuurlijk verschijnsel om deel uit te maken van een familiegroep waarbij de leidende figuren zorgen voor het voedsel en hij heeft gedurende de lange evolutie als wolf (en waarschijnlijk ook als protowolf etc) geleerd welke gedragspatronen bij dit submissief gedrag horen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sinds mensenheugenis is de hond een hulp voor de mens geweest. Een hond heeft eigenschappen die een mens niet bezit en waar de mens dankbaar gebruik van maakt. Denk aan een veel betere reuk en gehoor en een veel grotere snelheid.

De hond is bovendien een roedeldier en zal zich gemakkelijk onderwerpen als de mens leiderschap toont. Dat onderwerpen is niet negatief, want als je een plan met meerderen wilt uitvoeren, moet er iemand de leiding nemen. Samenwerking is in hoge mate een hondeneigenschap.

De hond heeft bovendien een zeldzaam geheugen, zodat je telkens opnieuw aanspraak kan doen op zijn herinnering. Daarom kan je hem africhten voor de jacht of voor bewaking.
Omdat er nog weinig honden als werkhond worden gebruikt, heeft het dier een andere functie gekregen: blindegeleidehonden en hulphonden. Daarnaast gezelschapdier voor mensen die daar behoefte aan hebben.

Je zou het evolutie kunnen noemen, maar het merendeel van de goede band tussen mens en hond is te danken aan de roedeltrouw van de hond en zijn aanpassingsvermogen aan de wereld van mensen. Daar schuilt tevens het gevaar in. Mensen maken van honden kleine mensen en zelfs dan past de hond zich aan. Dat maakt de hond ongelukkig en het verwart hem.
10 jaar geleden
jodyenboyke
10 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de reactie maar ik begrijp niet hoe ik het moet inpassen in de evolutieleer.