Hoe kunnen bloedvaten worden getransplanteerd?

Een tijdje terug las ik dat je naast je hart, nieren etc. ook je bloedvaten kunt transplanteren. Hoe werkt dit? Ik kan het me niet echt voorstellen dat ze bloedvaten uit je lichaam kunnen halen en bij iemand anders terug kunnen plaatsen. Kan iemand het vertellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.5K
Reddie
10 jaar geleden
Ik denk dat ze daar varkens bloedvaten voor gebruiken.
Verder worden er wel binnen het lichaam bloedvaten getransplanteerd, bijvoorbeeld een ader uit je been dat ze gebruiken om een dichtgeslibde slagader op het hart te vervangen.

Het beste antwoord

Op dezelfde manier als dat andere organen worden getransplanteerd:
Je snijdt ze ergens weg en je naait ze ergens anders weer in.
Waarom zou dat niet met een bloedvat kunnen en wel met een orgaan?
Binnen de vaatchirurgie maakt vaattransplantatie een belangrijk deel uit. Hierbij wordt een bloedvat vervangen door een bloedvat elders uit het lichaam, of afkomstig van een donor. Een bloedvat afkomstig van een donor kan alleen wanneer het gaat om de lichaamsslagader. Andere bloedvaten kunnen niet via een donor omgezet worden. Maar: kleinere vaten kunnen vaak elders in het lichaam wel gemist worden en kunnen zodoende een ander beschadigd bloedvat vervangen.

De transplantatiestichting zegt dit:
Bij donatie en transplantatie van bloedvaten gaat het alleen om de lichaamsslagader (aorta). Dit bloedvat is van levensbelang, omdat zuurstofrijk bloed hierdoor vanuit het hart naar de organen van het lichaam stroomt. In slechts twee gevallen is transplantatie van een lichaamsslagader noodzakelijk:
• Als een kunststof bloedvat gaat ontsteken.
• Als de wanden van de lichaamsslagader verslapt zijn.

http://www.transplantatiestichting.nl/vraag/welke-functie-hebben-de-bloedvaten-en-wanneer-transplantatie-noodzakelijk

En daarom ben ik donor!
Als ik dood ben kan er van alles van mij nog gebruikt worden en wat precies
dat mogen de specialisten bepalen, maar als dat mijn bloedvaten zijn is dat
toch prima?