Hoe wisten de eerste levende organismen dat ze moesten eten?

Toen er leven op aarde kwam, hoe kwam het dat de eerste levende organismen wisten dat ze dingen moesten eten om hun honger te laten verdwijnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Dat wisten ze niet, maar ze deden het wel. Ze hadden ook geen honger zoals wij dat hebben, want het waren eencellige organismen.

Sommige konden zonlicht omzetten in energie (algen), en verder namen ze minuscule deeltjes op door zich eromheen te stulpen. Op die manier kwamen ze aan de stoffen die ze nodig hadden. Je ziet hetzelfde nog steeds gebeuren bij de huidige eencellige algen, amoeben en witte bloedlichaampjes (die kun je op veel punten met eencellige organismen vergelijken).

Er zijn vast ook wel exemplaren geweest die dat niet deden, maar die waren gauw dood. Dus zijn ze uitgestorven.

Dat is de manier waarop evolutie werkt. Het is niet zo dat dieren dingen 'weten' of dat er ergens een doel is. Er gebeurt gewoon van alles, en als een organisme dan lang genoeg blijft leven om zich voort te planten en zijn eigenschappen door te geven, dan is het een blijvertje. De rest verdwijnt eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De eerste levensvormen zijn - althans volgens de theorie van de abiogenese - ontstaan doordat aminozuren eiwitten gingen vormen (die nodig zijn voor de structuur van een organisme) onder invloed van DNA (dat nodig is voor de voortplanting). Het DNA bevat een code voor het maken van de eiwitten maar de daarvoor benodigde aminozuren moeten in de omgeving gevonden kunnen worden. Ongetwijfeld zullen er vele DNA-structuren gevormd zijn die niet de juiste code bevatten om zinvol eiwitten op te bouwen en ongetwijfeld zullen er ook vele DNA-moleculen geweest zijn met de juiste code maar zonder een omgeving met de benodigde aminozuren. Echter alleen de DNA-moleculen met de juiste code en in het juiste milieu van aminozuren maakten een kans zich te repliceren. Ziedaar het eerste selectiemechanisme, dat overal in de evolutietheorie wordt toegepast.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus de DNA-moleculen die overleven zijn die moleculen, die "weten" dat ze de juiste aminozuren moeten verzamelen uit de omgeving.
WimNobel