Van nature hebben alle vissen een staart. Die hebben ze nl. nodig om zich voort te bewegen. Als ze zich niet kunnen voortbewegen kunnen ze niet op zoek naar voedsel.
jc54
10 jaar geleden
Alleen als dat een aangeboren afwijking is, of wanneer een ander dier het eraf gebeten heeft. De vis heeft dan moeite z'n lijf door het water gestuurd te krijgen, want dat is de functie van de staart.
Plaatje bij antwoord
Amadea
10 jaar geleden
Die zijn er wel.
De maanvis is er een van:

De staartvin van de maanvis is, samen met de bijbehorende skeletdelen, gedurende de evolutie verdwenen en ervoor in de plaats is een knobbelige pseudostaart, de clavus gekomen.
Zonder echte staart om zich voor te stuwen en slechts voorzien van kleine borstvinnen, stuwt de maanvis zich voort met zijn lange, dunne rug- en aarsvin, waarbij hij de vinnen simultaan als peddels heen en weer wrikt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanvis_(Mola)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankje, Interessant, O
Dat is niet te zeggen, bij vissen weet je niet waar de staart begint. Vissen zijn geen groep met gemeenschappelijke afstamming, ze hebben over het algemeen geen heupregio. Een staartvin is vaak niet aanwezig zoals bij de Nijlsnoek. Ik denk dat de Nijlsnoek wel een staart heeft, maar dat de staart op een continue wijze in het lichaam overgaat, bij viervoeters en kwastvinnigen is duidelijk dat je na de heupgordel en de speciaal gevormde wervels daar een regio hebt met afwijkende wervels en dat die overgang bepaalt waar de staart zit. Bij de beenvissen is de staart geen duidelijk gedefinieerde regio. Ook de rattenstaarten in de diepzee hebben alleen een geleidelijke overgang naar de staart.