Ik heb pas gehoord dat de hersenen van mannen zwaarder wegen dan de hersenen van vrouwen. Is dit waar?

Ik wil graag weten als het zo is, wat is dan de reden?Heeft het te maken met intelligentie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.4K

Het beste antwoord

Dit klopt.
De hersenontwikkeling van mannen en vrouwen verloopt anders. Dit verschil in grootte is een kwestie van hormonen. Het mannelijk hormoon testosteron bevordert gedurende zowel de foetale ontwikkeling ( = nog voor de geboorte) alsmede meteen na de geboorte en verderop in de vroege ontwikkeling de mannelijke hersenontwikkeling.
Het vrouwelijk hormoon oestradiol gebeurt pas in een later stadium.

Mannen hebben gemiddeld 16 procent meer hersencellen dan vrouwen. Dit wil niet zeggen dat mannen meer capaciteiten hebben, maar wel dat hun hersenen anders werken.
De hersenbalk (corpus callosum) tussen de twee hersenhelften is bij vrouwen groter, waardoor deze twee helften beter kunnen samenwerken. Mannen gebruiken de beide helften van hun hersenen meestal voor specifieke doelen terwijl bij vrouwen de twee helften meestal samenwerken.
Mannen en vrouwen scoren over het algemeen even goed op een algemene IQ test. Maar wel is gebleken dat mannen en vrouwen op sommige deelonderwerpen afhankelijk van hun geslacht beter of minder scoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het klopt idd dat hersenen van de man zwaarder wegen.
[qoute] Bovendien blijkt dat, gemiddeld, mannen 10% grotere hersenen hebben dan vrouwen. Of ze die ook gebruiken is niet wetenschappelijk bewezen. [qoute]
Over de oorzaak hiervan zijn de wetenschappers het niet helemaal eens. Maar er zijn 2 redenen die het meest genoemd worden.
- Mannen zijn in het algemeen groter dan vrouwen en hebben dus ook grotere hersens
- Mannen zijn (vanuit de evolutie) geschikt voor een breed spectrum aan werkzaamheden, terwijl vrouwen daarintegen specialistischer zijn,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannen hebben meestal een groter hoofd, dus zullen ze ook wel grotere hersens hebben. Maar een olifant heeft nog zwaardere hersens maar is niet slimmer. Dus je kunt er niets uit concluderen. Alleen met testjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mannenhersenen wegen meer of zijn zwaarder... Dat klopt...

Daarentegen hebben vrouwenhersenen meer en meer fijnere kronkels...

Het heeft niets met intelligentie te maken, maar meer met de manier hoe de een en de ander met die capaciteit omgaat...