Ja, zij het niet vaak.
De ‘Death Watch’ kever geeft de voorkeur aan Europees hardhout, vooral eiken, essen en kastanje, die zijn “verzacht” met droge rot of natrot.

http://www.houtwormbestrijden.org/wat-is-houtworm/houtworm-types/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling. Klopt inderdaad (bijna).
Helemaal juist is Doodskloppertje.
Ik had er nog nooit van gehoord, ik heb hem nog nooit gehoord, en vanwege de hoeveelheid hout bij ons in huis hoop ik het beestje zelf ook nooit te horen.

Andere antwoorden (1)

Ja, houtwormen kunnen in principe in elke soort hout voorkomen. Maar ze voeden zich maar zelden met hardhout, dus de kans dat je dat tegenkomt is maar heel klein.
Amadea
10 jaar geleden
bamibal
10 jaar geleden
+ Bij een rondleiding bij een Cognac-huis werd verteld dat ze de eikenhouten cognacvaten omwikkelden met een zachte houtsoort, omdat houtwormen liever dat zachte hout eten dan het hardere eikenhout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan zijn ze in ieder geval daar wel lief voor de houtwormen! ;)