Een dolfijn kan met zijn staart een kracht van maar liefst 96 kilo opwekken, zo hebben Amerikaanse wetenschappers aangetoond. Zo zijn ze in staat om een topsnelheid van ver boven de 32 kilometer per uur te bereiken.

Eén paardenkracht is het vermogen om een massa die 75 kg weegt per seconde één meter op te tillen. Een dolfijn heeft dus een pk van 1,28.
Amadea
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
+
Reddie
10 jaar geleden
Een paardenkracht is een vermogensmaat, geen krachtmaat. Eventueel zou je het vermogen kunnen berekenen uit de zwemsnelheid, maar wel een zwemsnelheid die je continue kunt volhouden. Niet de topsnelheid dus.
Die 1,28 is dus niet reeel. Maar een plus voor je analyse.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Eén paardenkracht is het vermogen om een massa die 75 kg weegt per seconde één meter op te tillen." Krachten onder water zijn totaal anders als boven water, zeker als het over tillen gaat. Onder water is alles lichter en als je je voortbeweegt hebt je meer wrijving als dat dan boven water zou gebeuren (dit is ook energieverbruik = kracht). Jou berekening is veel te simpel en houdt geen rekening dat krachten onder water totaal anders moeten berekent worden dan boven water.
Score van je antwoord = 0, jammer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel uitvoerige uitleg dat me niets wijzer maakt. Lees het 2é antwoord op deze vraag, dit gaat in de richting wat ik bedoel en spreekt al wat jij zegt tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Viridiflavus, die 90 kg "kracht", en dus 900N stuwkracht, dat is de kracht die door de staart wordt uitgeoefend. Als je wil weten hoeveel arbeid dat oplevert moet je dat vermenigvuldigen met de snelheidscomponent *van de staart* en *in de richting van de kracht*. Dat hoeft helemaal niet overeen te komen met de zwemsnelheid van de dolfijn; net zo min als je voor een fietser de arbeid zou kunnen krijgen door de drukkracht op de pedalen te vermenigvuldigen met de voorwaartse snelheid van de fiets (denk aan hefbomen e.d.).
Daarnaast zijn -zoals reeds opgemerkt- die staartslagen "kort en krachtig"; een dolfijn oefent niet continu die kracht uit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aha, dan bedoel jij met je stuwkracht van 900N dus niet hetzelfde als de "kracht van maar liefst 96 kilo" die Amadea noemde. Althans, ik begrijp uit die omschrijving dat het de kracht van de staart is, niet de voorwaartse kracht die het gevolg is van het bewegen met de staart. Jammer dat die bronlinks er niet duidelijk over zijn, want ik ben wel benieuwd naar de motivatie van die 900N *voorwaartse* kracht.
Het hangt een beetje van de dolfijn af, en het hangt er ook vanaf wat je allemaal onder "vermogen" wil verstaan (lichaamswarmte? verrichte arbeid? onder welke omstandigheden?).
Volgens de eerste link heeft een dolfijn een weerstandscoefficient van 0.0036 afgemeten aan zijn "wetted area", die ik op zo'n 3m² schat (aannemende dat huidoppervlak bedoeld wordt i.t.t. frontaal oppervlak). Als ie langdurig 7m/s zwemt in water komt dat neer op een weerstandskracht van zo'n 270N. Dat geeft een vermogen van een kleine 2kW, dus dik 2pk. Dat leek me eigenlijk een beetje veel, maar het blijkt dat die beesten echt krachtige slagen maken (Gray's paradox).
De dolfijn in de tweede link heeft een gespecificeerd vermogen van 2.2kW, dat is ongeveer 3pk, maar dat hoeft niet typisch te zijn voor dolfijnen in het wild...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De 2e link gaat over reclame van een stofzuiger???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraagsteller specificeerde niet of ie het had over de beesten in de zee of over de dolphin van princess. Ik poogde volledig te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@viridiflavus: Het zou best kunnen dat een dolfijn een topvermogen heeft van 20pk; ik reageerde echter op het feit dat je het vermogen berekende door de kracht van de staart te vermenigvuldigen met de voorwaartse snelheid van de dolfijn. De procedure is niet juist, zoals in dat commentaar beschreven. Je zou ofwel de voorwaartse snelheid moeten vermenigvuldigen met de voorwaartse kracht (maar dat is niet noodzakelijk de kracht van de staart), of de kracht van de staart met de snelheid van de staart in de richting waarin ie klapt (maar dat is niet noodzakelijk de snelheid waarmee de dolfijn zwemt).