Hebben gekleurde bacterieën een betekenis?

bij biologie heeft mijn zoon een proef gedaan, en nu waren alle bacteriën op de agar bodem "wit' maar er was één kolonie die was rood. Heeft dit een betekenis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.5K

Het beste antwoord

Ja, dan is dit een andere bacterie. Dit word vaak gebruikt om een test te doen op een speciale bacterie, dan zit er een kleurstof in waar maar 1 bacterie op reageert, maar andere niet. Als je dus 1 gekleurde en 5 niet gekleurde bacteriën vind, dan weet je zeker dat die ene degene is die je zoekt.

Bijgevoegd als afbeelding is een plaat TBX agar, gebruikt voor E.Coli test.
De E.Coli bacterie kleurt groen, andere soorten zijn wit/gelig.
Deze plaat is dus positief op E.Coli.
Plaatje bij antwoord