Kunnen oesters zonder schelp nog enkele dagen leven?

In Nederland zouden we oesters direct uit de schelp eten. In Korea (waar ik woon) worden ze los verkocht, dus zonder schelp. Lekker makkelijk, maar ook net zo vers? Ze zitten dan verpakt in een zakje met zeewater. Ongeveer zes dagen houdbaar. Blijven ze dan al die tijd nog in leven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Nee, bij het doorsnijden van de pees die de schaal dichthoudt, en dat is nodig om hem open te kunnen maken, gaat de oester snel dood. Hij leeft nog wel eventjes, maar niet lang. Je kunt dat zien als je er citroen op doet. De oester beweegt dan een beetje.
In een zakje met zeewater kan een oester buiten zijn schelp slecht overleven omdat hij niet ademen kan. Er is in dat zakje geen circulerend zuurstofrijk water. De oester is zonder schelp erg teer, dus de minste bewegingen zullen zijn vitale organen al ondermijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
duidelijk antwoord, waarvoor mijn dank!