Kunnen vissen in een andere vloeistof dan water overleven?

Bijvoorbeeld melk, koude thee, frisdrank..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
10.7K

Antwoorden (3)

Water met een smaakje zal geen probleem zijn.
Thee en frisdrank zal moeten werken.
Dat is voornamelijk water.
Melk zal het zicht ontnemen.
Frisdrank met koolzuur gas zal niet prettig voor de vissen zijn.
Een andere stof zoals olie of alcohol zal dodelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor heel eventjes, in bepaalde vloeistoffen op basis van water... misschien.

Melk en frisdrank sowieso niet.
Melk is vergelijkbaar met enorm vervuild water (bevat vet, eiwitten, suikers...) en daarin zou een vis vrij snel verstikken.
Frisdrank is ook niet geschikt, want het bevat enorm veel CO2 en zo goed als geen zuurstof, waardoor de vis direct zou verstikken. Het feit dat de pH zuur is, is niet relevant. Lang voordat de lage pH een effect zou hebben is de vis al dood.
Thee voor een hele korte tijd, en als het geen al te sterke thee is, zou niet direct dodelijk zijn, maar zeker niet gezond. Veel van de stoffen in thee (tannine, anthocyanen) binden zich aan de eiwitten, en dat zou de kieuwen van de vis aantasten. Ook geen goed idee, dus.

Plan B zijn andere inerte vloeistoffen die zuurstof bevatten.
Het is bewezen dat vloeibare fluorkoolstoffen (PFC's) verzadigd met zuurstof ingeademd kunnen worden door dieren met longen, en dat is genoeg om te overleven. Misschien ken je de film 'The Abyss', daar wordt het gedemonstreerd met een muis (deze scene was echt), en later met een acteur (deze scene was niet echt) Zie de link.
Ik zou niet weten waarom dat niet voor vissen zou werken.

Dus de sleutel is dat de vloeistof zelf, als het geen water is, geen nadelig effect heeft (toxisch, bijtend, extreem pH...), en dat deze vloeistof zuurstof bevat dat opgenomen kan worden door de kieuwen van de vis. Alle onzuiverheden in de vloeistof zijn nadelig.
Verder is het ook van belang dat de osmotische druk van de vloeistof vergelijkbaar is met die van de vis: zoutwatervissen is een zoute vloeistof, zoetwatervissen in een vloeistof zonder zout.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mee eens Viridiflavus!
Op zich zou het overzetten van de vis in een andere vloeistof er al voor zorgen dat de vis buiten westen zou raken omdat de verschillen in samenstelling plots te groot zijn. Tenzij de vis de tijd krijgt om hieraan te wennen.

Maar zelfs als de vis de kans krijgt om te wennen zie ik het grootste probleem in frisdrank. Daarin zitten net als in mogelijke andere vloeistoffen bepaalde stoffen in die niet zo gezond zijn voor de vis zoals veel te veel CO2 (wat geen reden is om aan te nemen dat er geen zuurstof in frisdrank zou zitten) en fosforzuur zoals in cola zal ook alles behalve gezond zijn voor de vis. Maar nog voor de vis de kans krijgt om te sterven aan de schadelijke effecten van deze stoffen (wat wel even zal duren) zal de vis in frisdrank gestorven zijn door het feit dat er gassen (in dit geval CO2) onder druk in zitten. In frisdrank vormen zich continu CO2-bellen. Van zodra de vis in de frisdrank zwemt vormen de CO2-bellen zich niet alleen in de frisdrank maar ook in het vissenlichaam. Het duurt niet lang of een CO2-belletje in de hersenen van de vis betekent het einde.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In gazeuse frisdrank zit zó veel CO2 dat het niet uit maakt of er ook O2 aanwezig is. De druk van CO2 in het water is zo groot dat de kieuwen kunnen CO2 kwijt raken, en de vis zal toch verstikken.
Vergelijk het met een mens die probeert te ademen in een omgeving met 21% O2, en 79% CO2. Je gaat hartstikke dood hieraan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry, ik bedoelde uiteraard "de kieuwen kunnen GEEN CO2 kwijt raken"