Waarom kennen wij zo weinig (in de praktijk maar een) bananensoort?

Zag net dat de banaan die wij uit de supermarkt kennen in gevaar is. Van appels en peren kennen we echter vele soorten. Waarom zijn er niet veel meer bananenvarianten?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet dat er andere natuurlijke(vaak oneetbare) en bakbanenen zijn en nog wat varianten, echter allemaal weinig gekweekt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Alle eetbare bananen zijn kweekproducten op basis van Musa acuminata (al dan niet in combinatie met Musa balbisiana). Er zijn ongeveer 400 gangbare rassen van banaan. Het assortiment is te verdelen in rassen voor de verse consumptie en in rassen om te bakken of te koken. Daarnaast zijn er rassen met speciale eigenschappen zoals de appelbanaan, babybanaan en rode banaan.

Voor het uitbreken van de Panamaziekte werd de 'Gros Michel' het meest geteeld voor export. Kwalitatief is dit de beste banaan voor export. Dit ras is deels vervangen door 'Giant Cavendish', dat nu de meest geteelde banaan voor export is. Met name de kloon 'Valery' van het ras robusta wordt veel geteeld voor export, vanwege zijn betere resistentie tegen de Panamaziekte en doordat het beter bestand is tegen harde wind.

De bananen worden plantkundig ingedeeld bij de Musaceae familie ,met twee geslachten t.w. Musa en Ensete
Alle eetbare bananen vallen onder het geslacht Musa. En binnen het geslacht Musa zijn weer vier secties t.w. Eumusa, Rhodochlamys, Australimusa en Callimusa.
Binnen de secties zijn weer subsecties waarvan de Musa acuminata en Musa balbisiana de belangrijkste zijn van de sectie Eumusa.
Door onderlinge kruisingen zijn er nieuwe sub species ontstaan die naast een plantkundige aanduiding. b.v Musa sapientum ook een genoomtype aanduiding meekrijgen. De belangrijkste kruisingsouders van onze eetbare bananen zijn:Musa acuminata genoomtype AA en de Musa balbisiana genoomtype BB
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook al zien bananen er allemaal hetzelfde uit dat wil niet zeggen dat deze allemaal van hetzelfde ras zijn. De banaben die we eten zijn allemaal partenocarb en worden daardoor alleen maar vegetatiev vermeerderd ,wat het kruisen naar nieuwe rasssen erg moeilijk zo niet onmogelijk maakt. Nieuwe rassen komen dus alleen maar voort uit kruisingen tussen wilde rassen die wel kruisbaar zijn en door selectie uit bestaande bestanden die muteren.