Waarom lost DNA niet op in alcohol, maar maakt het DNA zichtbaar?

Bij een DNA proef doe je er ethanol bij zodat het DNA zichtbaar wordt. Zorgt ethanol dat DNA zichtbaar wordt doordat er een neerslagreactie ontstaat? Zo ja welke stoffen geven dan een neerslag? En zo niet wat gebeurt en dan wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Het beste antwoord

Als je een DNA-molecule gaat bekijken zal je erg veel fosfaatgroepen zien. Omdat die fosfaatgroepen negatief geladen zijn blijven ze goed oplosbaar in een polaire stof als water.

Ethanol is veel minder polair, het heeft een hydroxylgroep waardoor het oplosbaar is in water, maar de rest van deze verbinding heeft vooral een alkanisch karakter (apolair).

De ionverbindingen zijn dus plots veel minder oplosbaar en de fosfaatgroepen van DNA kunnen het niet meer in oplossing houden. DNA zal dus neerslaan met de kationen die in de oplossing aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier heb echt wat aan allebei super bedankt!

Andere antwoorden (1)

Door de elektrische krachten va de alcohol klontert het DNA samen.
En een klonter zie je wel.
Reddie