In mijn biologie boek staat: pH=7.40 in slagaderlijk bloed en pH=7.36 in aderlijk bloed. Hoe komt dit verschil?

De zin daarna staat: hemoglobine en andere bloedeiwitten werken als pH-buffer.

Ik snap niet wat er mee bedoelt wordt.
Kan iemand mij dit uitleggen?

Nectar biologie bovenbouw vwo deel 2. H14 blz 86.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K

Antwoorden (2)

CO2 dat ontstaat bij de verbranding in de cellen gaat voor een gedeelte een verbinding met water aan en vormt dan koolzuur. Dat is een zwak zuur dat verantwoordelijk is voor de genoemde pH daling. Het bloed is goed gebufferd, daardoor is de pH daling niet zo groot. De eiwitten kunnen werken als buffer omdat daar allerlei zure en basische groepen aan zitten. Hemaglobine is het meest voorkomende eiwit. Na het passeren van de longen is het verhaal weer andersom tenzij de atmosfeer zeer grote hoeveelheden CO2 bevat. Je bloed zal dan steeds verder verzuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een buffer is een stof die de pH constant houdt.
dat de pH in slagaderlijk en aderlijk bloed iets scheelt zou eraan kunnen liggen dat slagaderlijk bloed meer zuurstof bevat dan aderlijk bloed
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Min, zie viridiflavus.