Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In mijn biologie boek staat: pH=7.40 in slagaderlijk bloed en pH=7.36 in aderlijk bloed. Hoe komt dit verschil?

De zin daarna staat: hemoglobine en andere bloedeiwitten werken als pH-buffer.

Ik snap niet wat er mee bedoelt wordt.
Kan iemand mij dit uitleggen?

Nectar biologie bovenbouw vwo deel 2. H14 blz 86.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

CO2 dat ontstaat bij de verbranding in de cellen gaat voor een gedeelte een verbinding met water aan en vormt dan koolzuur. Dat is een zwak zuur dat verantwoordelijk is voor de genoemde pH daling. Het bloed is goed gebufferd, daardoor is de pH daling niet zo groot. De eiwitten kunnen werken als buffer omdat daar allerlei zure en basische groepen aan zitten. Hemaglobine is het meest voorkomende eiwit. Na het passeren van de longen is het verhaal weer andersom tenzij de atmosfeer zeer grote hoeveelheden CO2 bevat. Je bloed zal dan steeds verder verzuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een buffer is een stof die de pH constant houdt.
dat de pH in slagaderlijk en aderlijk bloed iets scheelt zou eraan kunnen liggen dat slagaderlijk bloed meer zuurstof bevat dan aderlijk bloed
(Lees meer...)
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Min, zie viridiflavus.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding