Waar plast en poept een babykangoeroe die in de buidel leeft?

Als het beestje al moet plassen of poepen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6.2K

Antwoorden (2)

Het antwoo is: niet.

Zolang de baby kangoeroe vastzit met de navelstreng, gaan alle voedingsstoffen er daar aan in en alle afvalstoffen gaan er daar aan uit.
De afvalstoffen komen via de navelstreng in de bloedbaan van het moederdier terecht waarna haar nieren en lever het uit haar bloed filteren. Zo plast de moeder dus eigenlijk voor de baby kangoeroe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Een babykangoeroe wordt eigenlijk nog als foetus geboren, en kruipt direct na de geboorte naar de buidel om zich daar verder te ontwikkelen. Zodra het diertje in de buidel zit, is het de navelstreng dus al lang verloren. In de buidel zitten melkklieren, via welke het jonkie voedsel krijgt.
Goeie vraag!

Het antwoord kreeg ik ooit (ongevraagd) van een oplettende dierverzorger van Blijdorp een paar jaar terug toen ik daar voor mijn werk was.

Zoals je wellicht weet, wordt de baby kangoeroe (genaamd 'joey') "te vroeg" geboren, en moet direct na de bevalling zelf over de buik van de moeder kruipen en zijn weg vinden naar de buidel. Dat is een loodzware opgave, want de joey, die in feite een blinde, kale foetus is, slechts een paar centimeters groot is, en moet over de stugge vacht van de moeder kruipen met zijn voorpoten (de achterpoten zijn in deze fase nog altijd onderontwikkeld)
Eenmaal daar zuigt hij zich vast aan een van de 4 tepels, en blijft daar bijna 200 dagen voordat hij voor het eerst naar buiten komt.
Al die tijd moet hij dus al zijn behoeftes in de buidel kwijt, en dat doet hij ook. De moeder houdt de boel schoon door regelmatig de buidel en haar jongetje schoon te likken.
Tevens, de buidel heeft een eigen microflora en er komen bepaalde stoffen vrij uit klieren in de buidel, die voor een balans zorgen, zodat er geen schimmels of ongewenste bacteriën in die vochtige omgeving zich ontwikkelen.

Dus geen al te smakelijke job voor de moeder, maar zo gaat dat eenmaal in de natuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Viridi
In feite, als de joey van de kangoeroe zich aan de tepel zuigt, dan wordt de moeder meteen opnieuw vruchtbaar, dus kan ze opnieuw paren. En zo verkort je de cyclus, en zie je vaak bij kangoeroes (en ook andere buideldieren) dat er meerdere generaties tegelijkertijd zich ontwikkelen in de buidel. Of het beter of slechter is, hangt van de omstandigheden af. Net zoals de eeuwige discussie over wat beter is: homeothermie of poikilothermie. Per geval toch anders.