Veel diersoorten blijven hun hele leven vruchtbaar, vooral bij chimpansees is dat heel goed merkbaar.
De oudere vrouwtjes zijn dus net zo vruchtbaar als de jongere.
Maar deze ouderen hebben wel de meeste ervaring, wat je jongen ten goede kan komen. Dus hebben mannetjes chimpansees een voorkeur voor oude vrouwtjes.

Dieren die in grote groepen leven kennen vaak wel een overgang, de oudere vrouwtjes zijn niet meer nodig voor de voorplanting, maar kunnen wel de jongen van anderen beschermen.

Voor de mens is het eigenlijk heel onnatuurlijk om op iets meer dan de helft van je leven in de overgang te komen.
Oorspronkelijk word de mens dan ook niet zo oud, de bedoeling is dat een vrouw ongeveer tegen de tijd dat ze in de overgang komt, sterft.
Maar door hygiëne en tal van medicijnen blijven we tegenwoordig veel langer leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien mensapen wel, maar van katten, schapen, olifanten en dergelijke weet ik dat ze niet in de overgang raken. Wel is het zo dat het - gemiddeld genomen - door optredende kwalen en gebreken op hogere leeftijd steeds moeilijker wordt om drachtig te worden.
12 jaar geleden
Nee vrouwelijke dieren komen niet in de overgang. We zijn de enige diersoort waarvan de vrouw een menopauze heeft. Wanneer de mens net als andere dieren was, zouden we gewoon doorgaan met baby’s krijgen tot we dood gingen.

Bijvoorbeeld de hond is tot op hoge leeftijd vruchtbaar en krijgt niet zoals de mensen een menopauze. En vrouwelijke orang-oetans hebben om de acht jaar een baby, en dat doen ze hun hele leven door.