Mijn goudvis vinnen worden steeds zwarter. Wat betekent dit?

Mijn (sluier)goudvis Goudje, kreeg een week geleden een klein zwart puntje aan het einde van zijn vin. Nu is een groot gedeelte van zijn vin al zwart geworden. Is dit een ziekte?
Daarbij zijn de aanzetten van de buikvinnen rood... Zou dit met elkaar te maken kunnen hebben?
Hij is elf en een half jaar oud en woont in z'n eentje in een kom (daar leeft hij al z'n hele leven, we hebben nog nooit een aquarium gehad.)
We verschonen zijn kom elke week.
Ik heb wel het gevoel dat we te veel in z'n kom hebben geplaatst, zou ruimte te kort te maken kunnen hebben met het verschijnsel op z'n vinnen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Antwoorden (1)

Mogelijk een parasitaire of bacteriële infectie.

Daar zijn vissen gevoelig voor in stresssituaties of als de levensomstandigheden niet goed zijn.

En dat is in dit geval zeker niet het geval. Een goudvis hoort niet in een kom thuis. Een goudvis heeft bewegingsruimte nodig en hoort alleen thuis in een aquarium van minstens 60 cm lang of in een vijver.

Door de kom elke week te verschonen (helemaal?) gooi je bovendien veel bacteriën weg, die in het water schadelijke stoffen afbreken. Kortom: Goudje wordt elke week aan een nieuwe vergiftigingscyclus blootgesteld. Al weet ik niet of het veel verschil uitmaakt, want ik veronderstel niet dat er een (deftige) filter voorzien is in deze kom.

Het klinkt misschien cru, maar het is spijtig dat het elf en een half jaar heeft geduurd voor Goudje om gezondheidsproblemen te krijgen. Een lijdensweg van elf jaar in zo'n kleine kom is voor een vis namelijk geen lachertje.