Is een chromosomale afwijking erfelijk?

Ik ben aan een werkstuk aan het maken over erfelijke ziekten/aandoeningen. Ik had begrepen dat er 3 categoriën erfelijke afwijkingen zijn, namelijk chromosomale afwijkingen, multifactoriële afwijkingen en monogene afwijkingen. Mijn bedoeling is ook om van alle drie een voorbeeld te geven. Mijn vraag is daarom, omdat ik in verwarring ben daarover: 'Zijn alle chromosomale afwijkingen erfelijk of geldt dit slechts voor enkele?'

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
Poet
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromosomale_afwijking

Het beste antwoord

Als een ouder een erfelijke, chromosomale afwijking heeft, kan die 'foute DNA-code' ook in de geslachtscellen voorkomen. Dus heeft elk van de kinderen een kans om het afwijkende DNA te erven, en door te geven aan zijn/haar kinderen.

Dus ja: elke chromosomale afwijking kan doorgegeven worden aan de kinderen. Hoe groot de kans is, kun je berekenen als je meer weet over de plaats waar de afwijking zit (op een geslachtschromosoom - en zo ja, op de X of op de Y, of op een van de andere chromosomen).

Of het kind de ziekte ook echt KRIJGT (dus: symptomen ontwikkelt) hangt weer af van de vraag of de afwijking recessief of dominant is. Bij een dominante ziekte (zoals Rendu-Osler-Weber) hoef je maar van één ouder een 'fout' gen te krijgen om ziek te worden. Maar voor andere ziekten geldt dat je er pas iets van merkt als je van BEIDE ouders een fout gen krijgt.
Maar of je er nu zelf ziek van wordt of niet, als je een fout gen hebt, kun je dat weer doorgeven aan de volgende generatie.
Als je niet ziek bent, maar wel een fout gen hebt, ben je een 'drager'.