Omdat dit zo in hun genen staat geschreven. In de evolutie zijn ze hier kennelijk ver mee gekomen en wel hierom.

Ogen aan de zijkant van de kop zien we over het algemeen bij dieren waarop gejaagd wordt door andere dieren (=prooidieren). Deze prooidieren zijn constant op hun hoede. De positie van de ogen is bij deze dieren veelal aan de zijkant van de kop. Zo kunnen ze een groot gebied in de gaten houden en is de kans groter om roofdieren bijtijds te signaleren om nog te kunnen vluchten.

Prooidieren kunnen slecht diepte zien, omdat hiervoor twee ogen nodig zijn, die naar hetzelfde punt kijken. Doordat de ogen zich aan de zijkanten van de kop bevinden is dit voor deze dieren niet mogelijk. Roofdieren kunnen wel goed diepte zien -en dus goed hun aanval uitvoeren- doordat ze hun ogen aan naast elkaar hebben.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wist je trouwens dat een konijn niet kan zien wat zich direct voor hem bevindt?
Plus!
Poet
10 jaar geleden
Da's een handige tip voor als je eens verstoppertje speelt met konijnen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
Het konijn is een vluchtdier en daarom moet hij snel kunnen traceren waar het gevaar van opzij zit, ze zouden anders niet genoeg tijd hebben om te vluchten. Hetzelfde zie je bij paarden en herten, hetzelfde principe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het konijn is een zeer snelle en behendige loper, onder de voorwaarde dat hij perfect in balans kan zijn. Door de stand van de ogen kan hij met een minimum aan het hoofd bewegen zijn belager achter hem in het oog houden en zo snel reageren en van richting veranderen. Als de ogen van het konijn vooraan zouden zitten dan zou hij het hoofd volledig moeten draaien om zijn belager in het oog te kunnen houden. niet handig wanneer je op topsnelheid bent. Moet je zelf eens proberen om zeer snel te lopen en dan achterom te kijken. Binnen de kortste keren lig je op de grond. Hetzelfde heb je bij het autorijden. Rijden zonder spiegels, zou levensgevaarlijk zijn.
Je zou konstant moeten achteruit kijken om binnen de korste keren tegen een muur , bij een konijn een boom, te rijden.
Bijkomend voordeel is dat je zo bij rust ook meer kunt zien.
Robby BB