waaraan overlijd iemand die word opgehangen?

Breekt zijn nek, stikt hij of wat?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
56.5K

Het beste antwoord

In vroegere tijden kreeg een veroordeelde een touw om zijn nek geknoopt dat over een stevige tak werd geworpen. De veroordeelde werd vervolgens omhooggetrokken en stierf door verstikking. Later ontdekte men dat de dood sneller intrad wanneer de veroordeelde een val maakte. Bij experimenten ontdekte men dat bij een te korte val de veroordeelde langzaam stierf, terwijl bij een te lange val er een kans was dat het hoofd van de veroordeelde werd afgetrokken. Dat laatste gebeurde bij Barzan Ibrahim, het hoofd van de Mukhabarat, Saddams geheime dienst. Die werd geëxecuteerd op 15 januari 2007 met de lange val en raakte onthoofd[1]. In de 19e eeuw werd ontdekt dat de ideale vallengte berekend kon worden door 1260 te delen door het gewicht van de veroordeelde (in ponden). Iemand van 50,8 kilogram (112 pond) zou een val van 3,43 meter (11,25 voet) moeten maken om onmiddellijke te sterven. Later werd de formule gecorrigeerd voor de leeftijd, geslacht, lichamelijke conditie en postuur. Door deze "ideale" val breekt de nek en wordt ook het ruggenmerg op een hoog niveau onderbroken (meestal tussen de 1e en de 2e Wervel, hangman's fracture), waardoor onmiddellijk een verlamming van het gehele lichaam inclusief de ademhalingsspieren optreedt, zodat de veroordeelde niet meer kan spartelen en niet meer kan ademen. Daarnaast drukt het eigen lichaamsgewicht ook de halsslagaders dicht zodat de hersenen niet meer van bloed worden voorzien. Meestal zal vooral door dat laatste binnen circa tien seconden bewusteloosheid intreden en de hartdood na circa acht minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
allemaal een + Griezelig verhaal !

Andere antwoorden (7)

Als ie kundig wordt opgehangen breekt ie zijn nek.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jigg toch een +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 En bij onkunding stikt hij of heeft hij misschien geluk en wordt de poging onderbroken.
Als de beul goed is, dan breekt de nek.
Dus het zal meestal wel goed zijn gegaan, maar ik heb een keer een boek gelezen over een beulsfamilie, en daarin was ook een verhaal over een mislukte executie.
Bah, vreselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja idd eng idee brrrr
In het begin is het wel even slikken: het touw drukt tegen je luchtpijp en je halsslagader, waardoor je stikt. In principe hoeft het echter niet langer dan tien seconden te duren voordat je het bewustzijn verliest. In principe, ja. De knoop moet daartoe namelijk wel deugdelijk zijn gelegd en op de juiste manier om je nek zijn gehangen. Anders kan het best een stief kwartiertje duren voordat het zo ver is.

Beulen die het zekere voor het onzekere nemen, kiezen voor ophanging van grote hoogte. De gevangene valt dan een aantal meters naar beneden en breekt zijn nek zodra het touw zich spant. Wel is het zaak bij de lengte van het touw rekening te houden met het gewicht van de ter dood veroordeelde. Als de gevangene te hard naar beneden valt, kan hij onthoofd worden; een afgang voor de beul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot is tegenstelling wat veel mensen denken overlijden ze niet door het breken van de nek maar door verstikking (weliswaar wel door als gevolg van het breken van de nek). Maar niet zo van "nek breken en dood". Of door het afknellen van de halsslagader waardoor de hersenen geen bloed meer krijgen.

Zie hier wat wikipedia schrijft:
"Door deze 'ideale' val breekt de nek en wordt ook het ruggenmerg op een hoog niveau onderbroken (meestal tussen de 1e en de 2e Wervel, hangman's fracture), waardoor onmiddellijk een verlamming van het gehele lichaam inclusief de ademhalingsspieren optreedt, zodat de veroordeelde niet meer kan spartelen en niet meer kan ademen. Daarnaast drukt het eigen lichaamsgewicht ook de halsslagaders dicht zodat de hersenen niet meer van bloed worden voorzien. Meestal zal vooral door dat laatste binnen circa tien seconden bewusteloosheid intreden en de hartdood na circa acht minuten."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wreed he?! Correct verwoordt! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thx. Ja eigenlijk best wel hè ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gasdserdegads eigenlijk...
Met wat geluk breekt de nek en is men zo goed als opslag dood . Met wat minder geluk breekt de nek niet en zal men gruwelijk stikken . Kans is groot dat de hals inwendig bloed de luchtpijp is gescheurd enz enz . Zeer pijnlijke dood dus . Maar! Het kan erger ,,,,,,het kan zijn dat iemand bij ophanging onthoofd word . Wanneer het lichaam zwaar is en de val groot kan door het gewicht het hoofd van de romp worden gerukt . Geluk is dan wel weer dat men opslag dood is . Een goede beul zal rekening houden met gewicht van de persoon de touwdikte en de lengte van de val . Het antwoord is dus wanneer je goed word opgehangen sterf je dus door een gebroken nek .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de ophanging door een professional gebeurt,zal hij zijn nek breken.
Maar als het op amateuristisch niveau gebeurt,b.v. door ophijsen zal het door verwurging plaats vinden.
Ook bij mensen,die er zelf een eind aanmaken en die de valafstand te kort maken,(kan vaak niet anders) zal de dood intreden door verwurging.
In de beide laatste gevallen,zal het een zeer pijnlijke en langzame doodsstrijd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blugh....
Er zijn 3 mogelijkheden, wurgen dus stikken, nek breken en onthoofding dus doodbloeden...

De beul moet precies rekenen dat de nek breekt maar het hoofd aan de romp blijft... Dus het lichaam mag niet in tweeën breken door de val en de man mag niet stikken doordat hij niet hard genoeg valt... Daar is heel veel error en trial aan vooraf gegaan, want er zijn veel factoren die meespelen... En een goede beul werd gewaardeerd om zijn kunde en werd echt niet gezien als een misdadiger zoals heden ten dage... Hij is net als een politieagent een ambtenaar die zijn werk moest doen... Wellicht ziet men over 100 jaar een politieagent net zo als nu een beul...