Hoe lang voor dat je dood gaat aan overdosis water?

Niet dat ik hier iets mee wil, maar ik zag ergens dat een overdosis water dodelijk kan zijn, en dit leek mij wel ''leuk'' om te weten.

Toegevoegd na 19 minuten:
Of interessant kan ook, ik was het woord alleen even vergeten. ;)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
73.4K

Antwoorden (5)

Op de link in de beschrijving vond ik de volgende tekst:

Wat veel te weinig wordt gezegd is dat te veel water drinken heel gevaarlijk kan zijn en zelfs voor acuut overlijden kan zorgen. Normale nieren zorgen er voor dat per dag 8 tot 10 liter vocht kan worden uitgescheiden. Als iemand veel meer drinkt of heel veel in een heel kort tijdsbestek kan het lichaam dat niet meer aan. Het evenwicht tussen het natrium in het bloed en het water is dan helemaal uit evenwicht. Het lijf raakt dan helemaal in de war en brengt het water naar de hersenen. Die zwellen dan op en als daar niets aan wordt gedaan kan de persoon in kwestie acuut overlijden. Dat kan dus in normale gevallen al gebeuren, maar mensen die xtc slikken, de hele avond dansen en veel water drinken lopen die kans veel meer. Xtc zorgt er voor dat nieren veel minder water uit kunnen scheiden. Wie dan heel veel danst en het water er wel weer uitzweet loopt minder kans, maar iemand die veel vocht drinkt en niet zo druk in de weer is, loopt kans op water vergiftiging. De praktijk heeft dit inmiddels ook wel uitgewezen.

Voor jou als 'interessant' weetje zou ik het houden op 12 liter water = dodelijk. Dit is natuurlijk afhankelijk van de lichaamsomvang van de persoon, iemand met nieren die minder functioneren wel/niet door drugs die misschien 'slechts' 6 liter nodig heeft om te overlijden.

Mogen duidelijk zijn dat dit immense hoeveelheden water zijn die je onder normale omstandigheden niet tot jezelf zal nemen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het menselijke lichaam verliest in normale omstandigheden (door zweet, afscheiding, ademen en andere functies) tussen de anderhalve tot 2,5 liter per dag. Dat wordt gecompenseerd via ons voedsel. Met voeding krijgen we ongeveer 1 liter water binnen. Die hoeveelheid wordt tijdens de dag aangevuld met allerhande drankjes als koffie, thee en al dan niet sprankelende of zoete frisdranken. Alcohol is de enige vloeistof die dehydratie van het lichaam kan veroorzaken, zij het in beperkte mate.

De behoeft aan water is afhankelijk van activiteit, de omgevingstemperatuur en natuurlijk je lichaamsbouw. Zo zal iemand van 100 kilo meer water nodig hebben dan iemand van 60 kilo.

Overal het algemeen kom je in Nederland bij een persoon met een doorsneegewicht en normale omstandigheden in de gevarenzone bij het drinken van 4-6 liter.Tenminste als deze hoeveelheid water in een kort tijdsbestek wordt gedronken. Over een hele dag verdeeld zal zoveel water niet dodelijk zijn. Bij het drinken van meer dan 10 liter water in korte tijd kan het lichaam deze hoeveel niet meer verwerken.
10 jaar geleden
Bij een overdosis water wil het lichaam dat lozen. Maar samen met het water verdwijnt ook natrium via de nieren en de blaas. Er ontstaat hyponatriëmie: het zoutgehalte in het bloed daalt, de lichaamscellen gaan meer water opnemen en zwellen steeds verder op. De eerste symptomen zijn voornamelijk neurologisch van aard zoals misselijkheid, algemene malaise, hoofdpijn, apathie en verminderde zintuigwaarneming. In ernstige gevallen zwellen ook de hersencellen op. Omdat daar de zwelling niet weg kan, komen de hersenen in de verdrukking. Er treden dan epileptische aanvallen op, de persoon raakt in coma, en sterft uiteindelijk.

Tussen 1985 en 2002 zijn er 247 gevallen van hyponatriëmie bij te veel drinkende hardlopers gerapporteerd, waarvan er 7 met fatale afloop.
Midden jaren negentig van de vorige eeuw bracht de dood van Leah Betts opschudding. Zij had op haar achttiende verjaardag een xtc-pil geslikt, als gevolg daarvan grote hoeveelheden water gedronken, en was vier uur later in coma geraakt. Enkele dagen later stierf ze.
In een studie van 18 gevallen van xtc-geassocieerde watervergiftiging ontwikkelden de symptomen zich 4 tot 24 uur na inname. Drie van de 18 overleden, allen aan de gevolgen van hersenoedeem.
Amadea
10 jaar geleden
Je krijgt een watervergiftiging als je 3 liter water binnen een uur drinkt. Dit kan ook al leiden tot sterfte, dus als je te veel water achter elkaar door drinkt ga je ook dood.

(Ontgroening in Amsterdam nadat het alcohol tijdens deze introductiedagen was afgeschaft)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De hoeveelheid water hangt vooral ook af wat voor water het is,
gedemineraliseerd water is al vrij snel giftig, voeg je enig (zee) zout aan water toe dan is het veel minder gevaarlijk (max 9g/l)
Uit onderzoeken blijkt dat de omstandigheden een zo sterke invloed hebben dat een getal niet veel zegt.
Maar meer dan een paar liter leidingwater per uur zou ik niet teboven gaan.
Als je krachtig transpireert, het heet is en je een flinke sportinspanning doet kun je veel beter isotone waterdrank gebruiken, dit vult verloren gegane mineralen weer aan.
Wel is het drinken van enige liters demiwater (in korte tijd) levensbedreigend.
Bij leidingwater is dat grofweg het dubbele.
Dus zelfs als je door transpiratie vocht kwijt raakt kan >2 liter water in korte tijd gevaarlijk zijn maar het NIET drinken van voldoende water is zo mogelijk nog gevaarlijker.

Ik ben in het verre oosten geweest, daar verkochten ze flessen water met maximaal 1.5 liter (gesteriliseerd leidingwater) EN flesje van 1/2 liter, wellicht ook bedoeld voor kleine kinderen.

Als je viel lieter demiwater in een uur drinkt zou dat letaal kunnen zijn maar volgens mij de helft ook al.
Zoek de grenzen niet op.
Tijdens feesten met gebruik van partypillen zalm water niet het grootste risico vormen.

Kuister naar je lichaam , deze geeft goed aan wanneer je dorst hebt, ondervulling is eenvoudig te herkennen , als je een plooi in de huid knijpt en deze terkt niet direct weg , dan heb je tekort, is iemand duizelig , probeer dan ook vast te stellen of iemand misschien teveel (water) gedronken heeft, in dat geval is wat ORS met WEINIG water aangelengt de beste keus (je verdunt dan de ORS met hooguit 1/3 van de normale hoeveelheid water). Knap je dan snel op dan heb je wellicht het euvel gevonden.

Houdt echter iemand die een verstoord electrolytenbeeld (= teveel of te weinig water)
goed in de gaten, met name het hart kan dan problemen geven en dat in een heel kort tijdbestek, ambulance-hulp is dan zeker gerechtvaardigd (er kan ook een ander probleem onder zitten als bloedverlies , een nierprobleem of iets anders wat acute aandacht vergt.)