Bestaan rudimentaire organen wel?

Vroeger dacht men,die appendix verwijderd hem maar preventief!Nu zou er zelfs sprake zijn van bij mensen die geen appendix meer hebben ,een terug in te planten.
Wat weet je bv over de „pijnappel”-klier,ed...
Bestaan rudimentaire organen wel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1.9K

Het beste antwoord

Nee die bestaan niet... Alles wat je kunt missen is daarmee niet rudimentair... Die appendix heeft een functie, en wellicht (en lees heel goed aub) om te ontsteken... Wellicht is een ontsteking van de appendix wel de functie van dat orgaan... Het kan zijn dat de kans dat je een appendicitis overleeft groter is dat als je hele dikke darm zou ontsteken, vandaar...

In mijn opzicht is er niets rudimentair in een lichaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, als je woorden gaat herdefiniëren bestaat alles of niets, afhankelijk van hoe je het wilt hebben. Een orgaan is rudimentair wanneer het niet of in sterk verminderde mate de oorspronkelijke functie heeft. Als het nu een andere functie heeft, is het nog altijd rudimentair.

Andere antwoorden (4)

Jazeker bestaan die, en naast de appendix hebben we er nog wel een paar, voornamelijk de verstandskiezen, die langzaam maar zeker an het verdwijnen zijn. Overigens wil dat niet altijd zeggen dat dergelijke organen HELEMAAL geen functie meer hebben, of ook in de toekomst geen functie meer zullen krijgen.

Bij de oorzaak van rudimentaire organen kunnen we - althans, als we evolutie normaal accepteren als ontwikkelingslijn voor de menselijke soort - ons nog wel iets voorstellen. Van het incidenteel terúgkeren van reeds verdwenen organen (zowel bij mensen als bij dieren, zoals een mens met een staartje of een slang met pootjes), bekend als atavisme, snappen we nog maar weinig.
Ergens lijkt het DNA een soort 'databank' voor verloren 'reserveonderdelen' bij te houden waardoor organen die om welke reden dan ook weer nuttig zouden worden, eenvoudig opnieuw kunnen worden 'gemaakt' zonder nieuwe lange lijn van evolutie. Dit zou ook een van de verklaringen kunnen zijn van het soms schijnbaar sprongsgewijze optreden van evolutionaire processen.

(Even een willekeurige link bijgeplakt ; de bron is een boek ergens hier in een van die 25 dozen in de kelder ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rudimentaire organen hebben veelal hun oorspronkelijke functie verloren, of deze is slechts veel minder sterk aanwezig.

Een goed voorbeeld zijn de ogen van de blindmuis. Een blindmuis besteedt bijna zijn gehele leven ondergronds, waar nauwelijks licht komt. De ogen zijn ook bedekt door een huidlaag. Zelfs als deze huidlaag verwijdert wordt, is het beest nog altijd stekeblind.

Dit zijn dus ogen die hun oorspronkelijke functie - zien - zijn verloren. Rudimentaire organen.

Als man heb ik tepels. De functie van een tepel is het afscheiden van melk. Op dit moment hebben mijn tepels die functie niet, en tenzij ik hier actief werk van ga maken (laat een kerel een tijdlang kolven, en uiteindelijk boek je resultaat) blijf ik deze functie niet hebben. Voor mij zijn de tepels dus rudimentair - de oorspronkelijke functionaliteit is afwezig, of in elk geval sterk verminderd.

Dus ja. Rudimentaire organen bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Evolutie rudimentaire organen.

Rudimentaire organen bij planten en dieren
Een rudiment is een aanwezig orgaan dat niet of nauwelijks een functie heeft en minder ontwikkeld is dan de andere organen. Van de salamanderfamilie urodela zijn verschillende soorten teruggekeerd naar een zuivere levenswijze in het water, waarbij de eertijds op het land gebruikte ledematen tot korte stompjes zijn gereduceerd. Ruscus (muizedoorn) is een plant met bladvormige stengels waarin de voedselsynthese plaatsvindt; omdat een dergelijke bouw tot verlaging van de verdamping leidt, kan dit gewas ook op droge plaatsen gedijen. De bladeren ervan zijn precies als de pootjes van de salamanders gekrompen tot minuscule resten, die al snel na hun vervorming weer verdorren en afvallen. Ook cactuszaailingen bezitten kleine rudimentaire blaadjes die in de regel niet meer voorkomen bij de volwassen exemplaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een voorbeeld:
bij de man zijn de borstklieren rudimentair aanwezig.