Bestaat er een verband tussen succes menssoort en de menopauze ?

De mens is de enige primaat die praat en de enige primaat die in de menopauze gaat .
Behalve genen geef je verhalen , technieken en bereidingswijze door .
Een post menopauze vrouw kan dit tegen weinig voedsel langdurig doen.
Heeft de moderne mens hier zijn succes aan te danken ?
Een groet Yolande Wiersma

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

Honderd jaar geleden haalden de meeste mensen de menopauze niet.
Als je vijftig werd "zag je Abraham" of "zag je Sara". Een groot feest.
Dat geeft al aan dat dat iets heel bijzonders was.
We worden allemaal veel te oud, en dan houdt er van alles zo langzamerhand mee op. Je gebit, je hart, je voortplanting, je hersenen, je loopapparaat, etc. etc.
Als je dat een succes wilt noemen heb je gelijk.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is niet juist. De levensverwachting lag 100 jaar geleden wel fors lager door de hogere kindersterfte maar de stervensleeftijd voor volwassenen van vrouwen lag boven de 70 jaar.
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Stervensleeftijd.gif Ook op wikipedia: De hele menselijke geschiedenis door was het grootste deel van de verhoging van de levensverwachting het gevolg van het verhinderen van vroege sterfgevallen.
Oudere zoogdieren komen ook in de menopauze, zoals mensapen, dat staat vast. Alleen zijn ze dan zinloos voor het doorgeven van hun genen, zijn dus nergens meer goed voor. Zo simpel werkt de evolutie: nageslacht produceren en anders dood. Sommige dieren - met name in een groep of kudde- tolereren de oudjes dan nog wel, verzorgen ze soms zelfs, maar het is ook mogelijk dat ze de onvruchtbaar geworden vrouwtjes domweg aan haar lot achterlaten. Bij solitaire dieren gaat het meestal dan snel bergafwaarts, ze worden ouder, kunnen zich niet meer goed verdedigen, niet meer goed jagen, einde oefening.
Bij olifanten gaat het nog weer anders: als hun laatste stel kiezen versleten is, verhongeren ze.
En of de mens zijn succes aan de menopauze te danken heeft, leuke vraag trouwens. Mensen zien ouderen soms als een waardevolle groep vanwege het doorgeven van de cultuur en ervaringen. Wij mensen hebben grotere hersenen en kunnen over ons zelf denken, misschien zit juist daar het succes. Je kunt ook als kind van je jonge moeder heel veel leren en juist onze vaardigheid te leren helpt ons als soort te bestaan. En dankzij ouderen zoals grootouders en buurvrouwen etc. wordt juist in een landelijke samenleving veel cultuur doorgegeven en de manier waarop je je dient te gedragen ( sociale controle). In de stad echter weet men de wijze oude buurvrouw aanmerkelijk minder te waarderen, daar is het ieder voor zich.