Als er steeds meer dood en organisch materiaal zich aan de buitenkant van de aarde opstapeld. wordt de aarde dan steeds groter? en zwaarder?

Olie en steenkool zijn overblijfselen van het verleden, blijkbaar hebben we dus "lager" geleeft. wordt de aarde steeds groter en zwaarder nu we hoger gaan leven?

Toegevoegd na 1 uur:
Veel reacties gaan over gewicht en daarvoor dank, mijn aandacht gaat echter in eerste instantie uit naar de omtrek (grote) van de aarde. hoewel miniscuul, is mijn aanname dat de aarde groter wordt met de tijd, graag jullie reactie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hihi.leuke avatar :-)

Het beste antwoord

Nee dan krijgen we olie aan de binnenkant... De aarde wordt elke dag zwaarder door het gewicht van het zonlicht, maar daar heb je het dan ook mee gehad... Er komt naast de ruimtevaart die materie uit de aardatmosfeer gooit, niets bij of af...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde wordt niet zwaarder van zonlicht. Door ruimtevaart is een kleine hoeveelheid materie definitief van de aarde afgehaald (Voyagers, Mars-sondes, Cassini-Huygens, maanlanders, enzovoort). Dat valt in het niet bij de hoeveelheid ruimtepuin die de aarde dagelijks opveegt.

Andere antwoorden (7)

Nee. Al het organisch materiaal wordt opgebouwd uit stoffen die zowieos aanwezig zijn in andere vormen zoals CO2; H2O, Mg, Fe, Na etc. Het enige verschil is wellicht dat een deel hierban in de atmospheer zat. Maar als je de aarde beschouwd als atmospheer + 'vaste stof' die als een bol door het helaal suist is het een vaste hoeveelheid materiaal.

Een klein deel van het organische materiaal wordt maar vastgelegd als steenkool / olie etc. Dat gewicht is verwaarloosbaar ten opzicht van het totale gewicht van de aarde.

Het spukl zit weliswaar op grote diep[[te, maar dat komt omdat er over het materiaal waar de olie uit ontstaan is zand en slib is afgezet, wat weg-geerodeerd is van bergen in de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee er komt niets bij en er gaat ook niets vanaf. allen neemt de troep van de mensheid, flesjes en ander plastic, meer ruimte in dan de losse moleculen waaruit ze zijn opgebouwd. En dat is een probleem. Organisch materiaal verteert gewoon en de moleculen komen weer vrij voor hergebruik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja...

Als je het zo stelt dan heb je het inderdaad over honderden miljoenen jaren. En daar komt bij dat de olie nog steeds in de 'aardkorst' zit. En die is zo'n 75 km dik...

Dus dit houd in dat de voorgangers van de dinosaurussen dit al gecreëerd hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zich vroeger onder de aardkorst of beter gezegd in de aardkorst bevond,zit er nu boven. In wezen hebben we het alleen maar verplaatst!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben goed in korte antwoorden,maar of mijn korte antwoorden ook goed zijn? Maar toch Sanne, bedankt.
De aarde geeft en neemt. Als je op de weegschaal gaat staan met je kleren aan en je vervolgens uitkleedt en met de kleren in je hand nogmaals op de weegschaal gaat staan, weeg je exact hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door meteorieten en kosmisch stof komt er materiaal extra op de aarde. Het zou met name om water gaan.

De meningen (zie link) zijn echter verdeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX heeft gelijk. E=mc2. Omdat het licht/de energie van de zon wordt omgezet in massa, wordt de aarde steeds zwaarder en groter.