Waarvan maken cellen eiwitten?

Het DNA in de cellen zorgt voor de aanmaak van eiwitten, die allerlei functies hebben. Maar heeft een cel ook eiwitten nodig die wij eten om deze weer te maken. In hoeverre worden die eiwitten af gebroken om de cellen te voorzien van bouwstoffen?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik weet dat ze uit aminozuren bestaan maar waar komen die vandaan?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ja, daarom moet je eiwitten eten. De eiwitten uit ons voedsel worden afgebroken tot aminozuren. Aminozuren zijn de 'brokjes' waaruit eiwitten zijn opgebouwd. Er zijn heel veel verschillende aminozuren, maar wij gebruiken er maar 20. Met behulp van de DNA-code worden de aminozuren aan elkaar gekoppeld tot nieuwe eiwitten.
De aminozuren die we over hebben, worden verder afgebroken. Soms hebben die afbraakproducten dan weer een heel belangrijke functie. Zo speelt een van de afbraakproducten van fenylalanine (een aminozuur) een belangrijk rol bij de overdracht van zenuwprikkels.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De aminozuren die nodig zijn voor het samenstellen van eiwitten komen uiteindelijk van de planten. Die hebben een chemische machinerie om uit CO2 in de lucht, water, stikstofverbindingen en zwavel uit de bodem deze aminozuren te synthetiseren.
Via planteneters komen die verder in de circulatie, en uiteindelijk dus ook in diereneters. Die kunnen niet veel meer dan uit de gegeten aminozuren hun eigen eiwitten te synthetiseren.
Veel eiwitten, die in de cel gebruikt worden als enzymen, worden na gedane arbeid weer afgebroken, voornamelijk weer in losse aminozuren. Waarna ze kunnen worden hergebruikt.
Soms worden ze ook als energiebron gebruikt, waarna de stikstof als ureum en ammoniak in de urine wordt afgevoerd.
Reddie